Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Det här är kul reklam

Kul

En av världens mest omtalade och omkramade reklamfilmer just nu är för den australienska ölen Hahn. Reklambyrån Publicis Mojo har – till signaturmelodin för David Hasselhof-serien Knight Rider – skapat ett litet mästerverk som gör mig glad – och sugen på öl. Med kul, cool och knäpp reklam kommer man uppenbarligen rätt långt. Det går liksom inte att teoretisera. Det bara är så. Här:

Mer kul: På nystartade sajten Marketainment samlar Magnus Berglund roliga svenska reklamfilmer för förr och nu. Magnus är 23 år och arbetar till vardags på kommunikationsbyrån JJP i Stockholm. Två gånger om dagen – tidigt i ottan och runt lunch – blir det nya filmer. Redan nu kan du kolla på Kamasutra-pappan, Comviq-duvan, Kavli-ungen, Vasakronan-Rocky och Robert Gustafsson som dricker fulöl. Framöver kommer det att bli en intervjuserie om rolig reklam – och varför humor är viktig i reklamen (om den nu är det). Först ut är Johan Nilsson, som är pappa till karaktären Nisse på Manpower.

Vill du läsa om humor i reklamen? Läs boken Skratta hela vägen till butiken. Författaren Einar Korpus har doktorerat i reklamtexter, och samlat sina tankar i boken Reklamiska. I boken om reklamhumor sammanfattar han de många knep – ordvitsar, språklekar, ironi och roliga möten mellan ord och bild – som du kan använda för att få folk att garva.



Kommentera