Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Så följer du bäst världsmästerskapen i reklam

Cannes Lions

En kreativitetsfestival med föreläsningar och workshops, en fest med sol och sena nätter, och en kamp mellan världens bästa reklamalster. Allt detta är Cannes Lions, som börjar på allvar idag. Under veckan får vi veta vilka av de 24 000 bidragen som blir belönade med lejon. Nytt för i år är ett pris som belönar både kreativitet och effektivitet. Prisceremonier sker fyra kvällar enligt följande:

Måndag 20 juni
Promo & Activation, PR och Direct Lions Awards

Tisdag 21 juni
Radio, Media och Outdoor Lions Awards

Onsdag 22 juni
Press, Design och Cyber Lions Awards

Lördag 25 juni
Film, Film Craft, Creative Effectiveness, och Titanium och Integrated Lions Awards

***
Bästa sättet att följa Cannes Lions är givetvis på plats. Branschmedierna, Sveriges Kommunikationsbyråer och flera svenska pr- och reklambyråer (däribland DDB Stockholm, Saatchi & Saatchi, Forsman & Bodenfors, Stendahls) finns i Cannes under hela veckan, och lär komma att rapportera hem om framgångar och motgångar. För oss andra kan det vara värt att följa Cannes Lions på Facebook och flödet på Twitter.

***
Här på bloggen räknas bara vinnarna. Jag kommer – precis som tidigare år – att visa upp de vinnande bidragen i samtliga kategorier. Titta, bli inspirerad – och tyck gärna till.



Kommentera