Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Seth Godin gör det enklare

Letar du efter ett skrivråd? Här har du ett helt gäng. Det är en kille som heter Seth Godin som har publicerat råden på sin blogg, och han har i sin tur fått dem av en kille som heter George Orwell. Sedan har den gode Godin gjort råden enklare. Hepp!

1. Never use a metaphor, simile, or other figure of speech which you are used to seeing in print. You don’t need cliches.

2. Never use a long word where a short one will do. Avoid long words.

3. If it is possible to cut a word out, always cut it out.

4. Never use the passive where you can use the active. Write in the now.

5. Never use a foreign phrase, a scientific word or a jargon word if you can think of an everyday English equivalent. When in doubt, say it clearly.

6. Break any of these rules sooner than say anything outright barbarous. Better to be interesting than to follow these rules.

Tipstack till Magnus EngströmPublic Speaking.

Kommentera