Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Jason Fried: ”Du kan inte vara kreativ jämt”

Jason Fried

Jag gillar Jason Fried. Han verkar ha en sund inställning till det där vi kallar jobb. I senaste numret av Inc. levererar han ett par tröstens ord till alla som försöker vara kreativa och produktiva precis hela tiden. Han menar att vi inte kan – och därför inte ska försöka – att vara på någon slags kreativ topp jämt. Vi behöver perioder då vi går på sparlåga för att kunna köra järnet då och då.

Motivation, productivity, efficiency—these things are not constants. In my experience, they come in waves. They ebb and flow, and there’s no sense in fighting it. The key is to recognize a productivity surge when it appears, so you can roll with it.

I den kloka krönikan ger han en känga till produktivitetskonsulter, motivationscoacher och frustrerade chefer. Budskapet är tydligt: människor är människor, och produktivitet och kreativitet är som ebb och flod. Det gör det såklart inte okej att sitta och rulla tummarna från nio till fem. Det vore ett problem. Men allt annat är fullt naturligt.

Läs artikeln How to get creative: Stop try.

Tipstack till Anna Lundqvist, copywriter på 358 Helsinki.

Bonus! Läs också mitt blogginlägg  Jason Fried om konsten att jobba på jobbet. Och köp Jason Frieds bok Rework.

Kommentera