Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Boken om hur du tjänar pengar utan att tjäna en chef

Om du är anställd copywriter och trivs alldeles utmärkt med det, då kan du sluta läsa här.

Write copy - make money

Under sommaren har jag läst en bok som jag förmodligen borde ha läst för ett år sedan. Den handlar om hur du lyckas som frilanscopywriter. Ur bokens inledning:

There are four groups of people who write copy. Inhouse marketing people, who might be doing a good job, depending on their talents. Non-marketing people, often general managers, business owners or PAs… who could be doing be doing a good job, but it’s unlikely, given all the other things they have to deal with. Agency copywriters, who ought to be doing a good job. And freelancers.

För nästan exakt ett år sedan, den första dagen efter semestern, knackade jag på dörren till min dåvarande vd, frågade om han hade tid en minut, och stängde dörren bakom mig. ”Jag vill avsluta min anställning här”, sa jag högtidligt. Det jag menade var såklart ”Jag säger upp mig”. Och det gjorde jag, där och då. Det var ingen stor grej. Ändå var det det. Och det kändes bra att börja gå en annan väg.

Andy Maslen har jobbat som frilanscopywriter i 15 år, och har nu skrivit en bok om sina egna och andras erfarenheter. Den heter Write copy, make money. Andy har tidigare skrivit böcker som Write to sell, Copywriting sourcebook och The secret language of persuasion. Hans språk är alltid enkelt, lekfullt och to-the-point. Den här boken är inget undantag.

Här förklarar han vad som krävs för att lyckas som frilanscopywriter, vad du behöver – och hur du bör sälja in och marknadsföra de tjänster du har att erbjuda. Hur mycket ska jag ta betalt? Hur ska jag hitta fler (och rätt) uppdragsgivare? Vem ska hålla ordning på mina fakturor? Och är det egentligen en smart idé att samarbeta med en art director? Alla dessa frågor – och fler – får svar i Write copy, make money.

Den här boken gör mig stolt över att vara frilanscopywriter. Den visar med önskvärd tydlighet att en fast anställning inte är det enda – eller ens det bästa – alternativet. Att slippa chefer, irrelevanta mejl och dagslånga möten är bara några av fördelarna med frilansvalet. Att ha makten över sin tid, sina pengar och sina prioriteringar är ytterligare några. Och det är ett kick att själv få forma den mini-reklambyrå som du arbetar för.

De avsnitt som jag uppskattar mest är de om effektivitet, prioriteringar (Clients come first. Clients come first. Clients come first.) – och det om ekonomi. Äntligen en bok som vågar prata i rena kronor och ören (eller åtminstone i pund)! Det avsnittet fick mig att på allvar fundera på om per timme eller per projekt är den vinnande vägen att ta betalt.

Köp och läs – oavsett om du redan är eller vill bli din egen boss.

***

Läs också
Ett himmelrike för alla med penna
Andy Maslen ger dig 100 copywritingideér

2 svar till “Boken om hur du tjänar pengar utan att tjäna en chef”

  1. Niklas skriver:

    Jag har varit frilans copy sedan februari 2009 och börjar således bli lite varm i kläderna.

    Jag har visserligen inte läst boken du tipsar om men känner fortfarande att det är just med sånt som ekonomi och vad man ska ta betalt där skon klämmer mest. Säg att man får i uppdrag att komma fram med ett företags nästa slogan som ska fungera långsiktigt. Det kan ju hända att du kommer på den på 10 minuter. Ska du då fakturera 200 kr? Det känns inte riktigt så. Men å andra sidan, ska du fakturera 2000:-? Eller 20 000:-? Vad är en slogan värd? Helst skulle man ju vilja ha nån form av procent av eventuell vinstökning pga av den nya slogan, men hur bevisar man att det beror på den nya slogan?

    Hur som helst, det finns mycket intressant att diskutera angående frilansandet. Fortsätt gärna lägga ut inlägg om olika problematik och möjligheter med frilansandet. Och jag håller med, det är en härlig tillvaro. Man är ju sin egen chef. 😉

  2. Felicia W skriver:

    Intressant tips. För vad är en idé värd? Och när jobbar en kreatör? (När du kommer på idén i duschen eller på nattbussen hem?) Jag vet bara att även om jag trivts på alla de härliga byråer jag varit på, så är att bli frilansare bland det bästa jag gjort.

Kommentera