Boken om hur du tjänar pengar utan att tjäna en chef

Om du är anställd copywriter och trivs alldeles utmärkt med det, då kan du sluta läsa här.

Write copy - make money

Under sommaren har jag läst en bok som jag förmodligen borde ha läst för ett år sedan. Den handlar om hur du lyckas som frilanscopywriter. Ur bokens inledning:

There are four groups of people who write copy. Inhouse marketing people, who might be doing a good job, depending on their talents. Non-marketing people, often general managers, business owners or PAs… who could be doing be doing a good job, but it’s unlikely, given all the other things they have to deal with. Agency copywriters, who ought to be doing a good job. And freelancers.

För nästan exakt ett år sedan, den första dagen efter semestern, knackade jag på dörren till min dåvarande vd, frågade om han hade tid en minut, och stängde dörren bakom mig. “Jag vill avsluta min anställning här”, sa jag högtidligt. Det jag menade var såklart “Jag säger upp mig”. Och det gjorde jag, där och då. Det var ingen stor grej. Ändå var det det. Och det kändes bra att börja gå en annan väg.

Andy Maslen har jobbat som frilanscopywriter i 15 år, och har nu skrivit en bok om sina egna och andras erfarenheter. Den heter Write copy, make money. Andy har tidigare skrivit böcker som Write to sell, Copywriting sourcebook och The secret language of persuasion. Hans språk är alltid enkelt, lekfullt och to-the-point. Den här boken är inget undantag.

Här förklarar han vad som krävs för att lyckas som frilanscopywriter, vad du behöver – och hur du bör sälja in och marknadsföra de tjänster du har att erbjuda. Hur mycket ska jag ta betalt? Hur ska jag hitta fler (och rätt) uppdragsgivare? Vem ska hålla ordning på mina fakturor? Och är det egentligen en smart idé att samarbeta med en art director? Alla dessa frågor – och fler – får svar i Write copy, make money.

Den här boken gör mig stolt över att vara frilanscopywriter. Den visar med önskvärd tydlighet att en fast anställning inte är det enda – eller ens det bästa – alternativet. Att slippa chefer, irrelevanta mejl och dagslånga möten är bara några av fördelarna med frilansvalet. Att ha makten över sin tid, sina pengar och sina prioriteringar är ytterligare några. Och det är ett kick att själv få forma den mini-reklambyrå som du arbetar för.

De avsnitt som jag uppskattar mest är de om effektivitet, prioriteringar (Clients come first. Clients come first. Clients come first.) – och det om ekonomi. Äntligen en bok som vågar prata i rena kronor och ören (eller åtminstone i pund)! Det avsnittet fick mig att på allvar fundera på om per timme eller per projekt är den vinnande vägen att ta betalt.

Köp och läs – oavsett om du redan är eller vill bli din egen boss.

***

Läs också
Ett himmelrike för alla med penna
Andy Maslen ger dig 100 copywritingideér