Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Guldägget firar 50 år med stjärnbeströdd föreläsningsdag och fotoutställning

Guldägget 50 år

I år fyller Guldägget 50 år. Och trots att det firades ordentligt i samband med galan i april är det nu på onsdag, den 24 augusti, som det blir födelsedagskalas på riktigt. Sveriges Kommunikationsbyråer ordnar ett halvdagsseminarium* på temat Fem decennier av svensk reflektion och vägen framåt. Efteråt blir det rundvandring på Fotografiska, mingel och en utställning med belönade fotografier från Guldägget. Blicken under dagen är riktat mot framtiden och svensk reklam. Och som ofta har Komm satt samman en hel radda spännande föreläsningar och panelsamtal. Kolla programmet:

13.00-13.20 ”Världens bästa tävling för svensk reklam”
Gustav Martner, styrelseordförande på Komm och creative director på CP+B Europe.

13.30-13.50Svenska digitala byråers framgångar utomlands”
Roger Stighäll, vd North Kingdom och Ted Persson, partner/chief creative officer Great Works.

14.00-14.30 ”Från den kreativa revolutionen till idag. Betydelsen av det svenska varumärket:
Swedes in New York och hur de digitala framgångarna inspirerar vidare framåt”

Carin Fredlund i samtal med Patrik Riese, styrelseordförande Sveriges Annonsörer; Nicke Bergström, kreativ chef Vice; och Pia Grahn Brikell, chief group officer Storåkers McCann.

14.40-14.50 Margaretha Ekstrand-Almér, grafisk formgivare Lowe Brindfors, visar The extended version av 50-årsfilmen följt av Mary Lee Sjönell, byråproducent och storytellingexpert, som tolkar filmens impact genom The Swedish storytelling.

14.50-15.10 Kaffepaus

15.10-15.30 ”The Creative Revolution” – Den moderna reklamens födelse i New York på det tidiga 60-talet”
Claes Bergqvist, veteran, DDB.

15.40-16.10 ”Decennierna som gått med Guldägget: Vad utmärker de olika decennierna: milstolpar och trender”
Carin Fredlund i samtal med platinaakademin: Lars Falk, prisbelönt kreatör; Joakim Jonason, grundare av Paradiset; och Anna Qvennerstedt, copywriter Forsman & Bodenfors.

16.20-16.40 “Hur vi kläckte Ashton”
Åsa Marklund, marknadschef Berghs School of Communication, tillsammans med eleverna Maja Folgerö och Victoria Nyberg.

16.40-17.00 ”Utmaningen i att utbilda framtiden”
Pär Lager, tidigare vd Berghs School of Communication, och Johanna Frelin, vd Hyper Island.

17.00-18.00 Rundvandring i huset

18.00- 21.00 Mingel och utställning

* Biljetterna till seminariet tog slut rätt direkt när de släpptes i början av sommaren, men du som känner dig sugen kan fortfarande anmäla dig till det efterföljande minglet. Där bjuder Komm på första ölen. Anmäl dig här och nu.

Fisken

Två fotografier ur utställningen. Ovan: Fisken. Reklambyrå: Fältman & Malmén. Uppdragsgivare: Casall Sports Products. Fotograf: Johan Carlson.
Nedan: Spektakulära attraktioner. Reklambyrå: Disturbance/The Distillery. Uppdragsgivare: Nordiska Kompaniet. Fotograf: Johan Peter Farago.

NK

Ett svar till “Guldägget firar 50 år med stjärnbeströdd föreläsningsdag och fotoutställning”

  1. […] nämligen Guldägget 50 år och det ville man fira genom ett halvdagsseminarium på temat “Fem decennier av svensk reflektion och vägen framåt“. Eftersom jag jobbade kunde jag tyvärr inte gå på seminarierna, men var i alla fall med […]

Kommentera