Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Här är Sälj det med ord! – kapitel för kapitel

Sälj det med ord!

En lång resa närmar sig sitt slut. Och snart börjar nästa. Just nu ser vi till att allt faller på plats i Sälj det med ord! – konsten att skriva reklam. Om allt går som det ska skickar vi boken till tryckeriet i nästa vecka. I oktober får du äntligen läsa. Du kan redan nu förhandsboka boken genom att fylla i formuläret här nedanför och trycka på Skicka (det går också bra att skicka ett mejl till mattias@akerberg.com – skriv Sälj det med ord i ämnesraden)

[contact-form 3 ”Sälj det med ord!”]

Redan nu kan vi avslöja vad boken kommer att innehålla. Här är bokens alla kapitel (hela innehållsförteckningen hittar du här:

“Det roligaste du kan göra med kläderna på” – om att vara copywriter
Ett kapitel om vad en copywriter är, gör och vilka vägar som leder till yrket (och därifrån).

Förändra med ord – om konsten att skriva reklam
Ett kapitel om det kommersiella skrivandet, om säljande kreativitet som nödvändig ingrediens – och receptet på den perfekta reklamtexten.

“Jag litar på den första känslan” – Niclas Carlsson, Lowe Brindfors
En intervju om blixtsnabba idéer, praktikanten Jerry – och varför ett mörkt rum är det bästa som finns.

Se den stora bilden – om reklam, kommunikation och kreativitet
Ett kapitel om att tänka tvärtom, börja berätta – och ge svar på tal.

“Jag hatar och älskar mitt jobb” – Anna Qvennerstedt, Forsman & Bodenfors
En intervju om prestationsångest, obegränsad reklam – och hur du med ord kan göra din kund överlycklig.

Gör din hemläxa! – att tänka på och göra innan du sätter igång
Ett kapitel om att först ta reda på vad du ska skriva om genom att fråga, lyssna och hitta en insikt.

“Reklam är på liv och död” – Petrus Kukulski och Martin Marklund
En intervju om deras pang på-process, kärleken till historier – och om att vägra göra reklam som ser ut som annan reklam.

Här är verktygslådan – om byggklossarna och arbetsredskapen
Ett kapitel om det fantastiska språket, nio tips som förbättrar dina texter – och när du egentligen ska använda dessa: ! . ;

”Tänk på döden” – Magnus Jakobsson, DDB Stockholm
En intervju om begränsad frihet, säljiga texter – och hur tanken på döden kan inspirera till reklamiska stordåd.

Läs det här innan du börjar skriva! – råd och tips som hjälper dig och din läsare
Ett kapitel om att komma igång, hitta stilen och skriva intressanta texter.

***

Det kommer snart att bli releasefester för boken i Stockholm, Göteborg och Malmö. Preliminära datum är 17 oktober (Göteborg) och 20 oktober (Stockholm). Redan nu är det klart att det blir releasefest i Malmö onsdagen den 19 oktober klockan 18–21. Alla som anmält sig är välkomna till Guts & Glory på Gustav Adolfs torg 10b. Anmäl dig på Facebook-eventet här. Vi ses där!

Kommentera