Är du sämst när det gäller?

www.saljdetmedord.se

Sveriges sämsta annons

Snart kommer höstens viktigaste reklambok – Sälj det med ord! Det är värt att fira, och det gör vi med en annonstävling för landets alla reklambyråer och reklamskolor. Uppdraget är enkelt: att göra en annons för boken, som i sig handlar om hur du skapar bra annonser. Men för att vinna ska du göra en så dålig annons som möjligt. Helst den sämsta som någon någonsin gjort i hela världen genom tiderna.

Kampanjen är framtagen i samarbete mellan DDB Stockholm och Please copy me. I dag får 100 av landets kreatörer ett brev som inbjuder till tävlingen, och de närmaste dagarna får huvudstadens reklamskolor påhälsning i form av affischer. Med tävlingen vill vi vända på perspektivet och omformulera den uttjatade frågan om vad som är bra reklam. För egentligen är frågan om vad som faktiskt är dålig reklam betydligt mer intressant. Vi hoppas att Sveriges sämsta annons ska sätta fart på intressanta tankar och diskussioner – här och på andra ställen.

samsta_brevkuvert_366

Klicka på bilden för att kunna läsa.

Tävlingen pågår till och med den 30 september. Den vinnande annonsen presenteras i samband med bokens releasefest i Stockholm den 20 oktober, och publiceras som helsida i Dagens Media den 26 oktober. Dessutom får den segrande arbetsgruppen gratis ex av boken (det lär ni behöva). Lycka till!

Alla tävlingsregler hittar du på www.saljdetmedord.se (där laddar du också upp din sämsta annons). Och gå gärna med i Facebook-gruppen Sveriges sämsta annons, där du kan ställa frågor eller diskutera vad som kännetecknar dålig reklam.