Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Här är de nominerade bidragen i Sveriges sämsta annons

Sveriges sämsta annons
Uppdraget i tävlingen Sveriges sämsta annons var tydligt: gör den sämsta annonsen du kan för boken Sälj det med ord! Och intresset för att skapa usel reklam har varit enormt; under de tre veckor som tävlingen pågick skickade landets reklambyråer, reklamskolor och frilansare in hela 92 (!) bidrag. De femhövdade juryn har nu fattat sitt beslut, och nominerat 12 annonser.

Reklam är en bedömningssport
Att bedöma vad som är dålig reklam är inte lätt. Vi har i bedömningen valt att använda Guldägget-kriterier – och vända på dem. Alltså: den annons som i minst utsträckning uppfyller dessa kriterier kan gå långt i den här tävlingen. Kriterierna så:

Idéhöjd – Att med en stark och tydlig idé lyckas nå ut och beröra. Skapa intresse och initial förståelse för budskapet.
Tydlighet – Att få fram ett budskap.
Relevans – Att budskapet är relevant för både avsändaren och mottagaren.
Hantverk – Hantering av bild, text, form och typografi mm.
Omdöme – Att ej bryta mot god etik.

De nominerade 12 visas under veckan upp i samband med releasefesterna i Göteborg, Malmö och Stockholm. ”Vinnaren” presenteras i samband med releasefesten på Scandic Grand Central i Stockholm nu på torsdag, den 20 oktober. Och de nominerade är …

Obstruction-of-work

En-klok-bok
Bokannons
salj-det-med-ett-bord
Senaste-Modellerna
Branschens-val
Radda-barnen
Blind-Man
TheTestimonial
Saljgrej
Dudar
Kop

Tack till alla som har skickat in dåliga annonser. Häng inte läpp om ditt bidrag inte finns med här. Det betyder bara att du är rätt duktig på att skapa reklam. Du är åtminstone inte sämst.

Vilken av de nominerade förtjänar att vinna?

9 svar till “Här är de nominerade bidragen i Sveriges sämsta annons”

  1. Aludd skriver:

    Den första, tveklöst! Den skulle absolut inte sälja någon bok vilket flera av de andra skulle göra.

  2. Victor skriver:

    Men, flera här har har ju faktiskt ett budskap, och gör ett ”ärligt” försök att sälja boken. Kassa på skoj liksom. Saknar QR-koden, den var ju kass på riktigt.

  3. Johan Forngren skriver:

    Håller med Victor, QR-koden var genialt usel. ”Fel låt vann”.

  4. Robert skriver:

    Fel låt vann. Det här är ju riktiga kandidater till Guldägget, sopig jury som inte kan ställa om sitt tänk.

  5. erika skriver:

    Av de nominerade måste det blir den första. Men tyckte, som de här över mig, att QR-koden kanske var ännu sämre.

  6. Hahaha, jag fick ett gott skratt. Tycker det var otroligt kul att se. Men vad är denna QR-kod som folk pratar om här ovan?

  7. Emma skriver:

    Jag tycker tvärtom – att QR-kodsannonsen var riktigt bra. Den kändes mer ironisk över alla annonser som ska ha QR-koder utan något egentligt syfte, de som har det bara för att man ska.

  8. Pontus skriver:

    Många riktigt usla. Tycker dock inte att Hitler-annonsen passar in här. Den är riktigt bra och genomtänkt, och är helt ärligt bättre än många ”riktiga” annonser. Att den inte är helt PK gör den bara bättre.

  9. Nina [ljuvligt] skriver:

    Hahahaha! Vilken härlig skrattfest! Värdig vinnare i däcktjejen, men många andra dåliga också.

Kommentera