Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Här är Sveriges sämsta annons

I samband med Sälj det med ord!-releasefesten i Stockholm på torsdagskvällen presenterade vi vinnaren i den oväntat populära tävlingen Sveriges sämsta annons. Bland 92 (!) annonser hade juryn nominerat 12, som ställdes ut till allmän förfäran och beskådning i Göteborg, Malmö och Stockholm. Många var usla, men bara en kan vara sämst. Här är vinnaren och motiveringen:

Juryns motivering
Den här annonsen har allt och samtidigt ingenting. Den lyckas kombinera irrelevans och dåligt omdöme på ett oväntat ineffektivt sätt. Dessutom är såväl text som form under all kritik. Det enda vi kan hoppas på är att Maria får användning för de där däcken. Vinnare av Sveriges sämsta annons är…

Sälj grej med tjej

Sälj grej med tjej. Copywriter Sara Persson (Dragster) och art director Emma Johansson (Dear Friends).

Sara och Emma

Priset? Ett diplom, varsin Sälj det med ord! – konsten att skriva reklam (läs den noggrant!) och annonsen publicerad som helsida i Dagens Media nu på onsdag, den 26 oktober. Grattis säger juryn (Jessica Bjurström, Anna Qvennerstedt, Fredrik Svedjetun, Michael Tegnér och Mattias Åkerberg)! Och tack till alla som skickade in usla annonser till tävlingen.

Läs också
Dagens Media: Här är Sveriges sämsta annonser

Ett svar till “Här är Sveriges sämsta annons”

  1. […] Please copy Me visar Sveriges sämsta annons […]

Kommentera