Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Ställ krav på din copywriter (kom ihåg att du inte kan bättre)

Sälj det med ord! i Säljaren

Tidningen Säljaren skriver i sitt senaste nummer om att sälja med ord. För journalisten Margaretha Eldh berättar jag om copywriteryrket, om oreklamig reklam – och att som uppdragsgivare veta vad som ska lösas, men inte säga precis hur. Hon ställer också tre intressanta frågor om när och hur du ska anlita en copywriter. Här är mina svar:

Vad ska man skriva själv, och när är det dags att anlita en copywriter?
– Alla texter är till för att läsas, och att skriva en läsvärd text kräver kunskap och tid. Anlita en copywriter när du känner att du saknar något av det, eller bägge delarna.
Vilka krav ska man ställa på en copywriter?
– Samma krav som du ställer på vem som helst som du anlitar: kompetens, intresse, noggrannhet och förtroende.
Vad gör man om man inte blir nöjd med vad de levererar?
– Det enda rätta är att ta ett ärligt snack om saken. Kanske har din copywriter missuppfattat uppdraget. Kanske är förutsättningarna oklara, eller har ändrats under arbetets gång. Se till att ha tiden på din sida, det hjälper att hinna skriva om eller ändra. Om det ändå inte funkar: betala din copywriter – och byt till en som passar dig bättre.

Här kan du läsa hela artikeln ur Säljaren.



Kommentera