Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Anna Romson: "Vår inspirationsvärld har krympt"

Anna Romson
Foto: Hall of Femmes

Den där diskussionen om kvinnliga förebilder i reklambranschen är mycket viktig – och mycket tröttsam. Jag menar, de finns – fler idag än någonsin – och fler kvinnor borde ta plats, ta för sig och säga ja istället för nej.

Just avsaknaden av kvinnliga förebilder fick designduon Hjärta Smärta att starta intervjuserien Hall of Femmes (som också ska bli en bok, om jag fattat det rätt). Där har de nu intervjuat Anna Romson, art director på frilanskollektivet Out of office. Hon berättar om sin utbildning i USA, sin formstil (”lite udda, inte så svenskt minimalistisk”), sina förebilder (Alexey Brodovitch och Paul Rand) och hur det är att vara frilans. Men mest intressant är det som hon säger om tempo och inspiration:

Idag känns det som man många gånger jobbar på en fabrik, där man bestämt innan hur lång tid ett projekt får ta. Ibland kan jag känna att det fanns lite för mycket tid då, jag gillar många gånger energin som finns i att jobba med en tight tidsplan, bara det finns tid till reflektion. Vad jag också saknar från Hall & Cederquist och Romson är alla samtal. Inte om reklam utan om allt annat – politik, konst, livsåskådning. Man hämtade sin inspiration från alla andra ställen än reklam. Idag känns det som att vår inspirationsvärld har krympt.

Läs hela intervjun med Anna Romson.

Kommentera