Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Benetton uppmanar till ohat

Benetton

Benetton säljer kläder. Men i sin reklam säljer de alltid idén om människors lika värde. De tar strid mot tortyr, diskriminering, fattigdom och orättvisor. I sin senaste kampanj uppmanar de oss att sluta hata varandra – och hitta anledningar att börja älska. Med det fantastiska verbet unhate som slagord, och stortavlor och reklamfilmer som vapen tar de strid för kärleken.

Kampanjens strategi är – till synes – lika enkel som smart: 1) Skapa stortavlor där politiska antagonister kysser varandra. Folk blir glada, påven rasar. 2) Fånga budskapet i en reklamfilm som får hjärtat att slå snabbt snabbt. Bakom kampanjen står Benettons inhousebyrå Fabrica och reklambyrån 72andSunny. Regissören heter Laurent Chanez.

Den här filmen gör mig varm i hjärtat. Jag kollar igen och igen.

***

Jag skriver det här inlägget från första klass på X2000. Det är tidig morgon – 06.52 – och jag är snart i Hallsberg, på väg mot Falun för att föreläsa om dålig reklam. Jag lyssnar på Marit Larsen och hennes nya album Spark. Det är helt fantastisk fint.



Ett svar till “Benetton uppmanar till ohat”

  1. Viktor Larsson skriver:

    Riktigt bra. Skulle varit nice att få tag i låten med.

Kommentera