Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Här är din kreativa brief

Den kreativa briefen

En kreativ brief ska vara kort, inspirerande – och ge kreatörerna förutsättningar att skapa fantastisk reklam. Den ska förklara vilka du ska nå med vilket budskap, och vad du ska få dem att veta, känna och göra. Briefen presenterar också den insikt som föder idén som blir reklamen.

I Sälj det med ord! – konsten att skriva reklam finns ett avsnitt om kreativiteten bakom kreativiteten – planningen – och om att formulera ett problem och en insikt. Vi har också tagit fram en mall för den kreativa briefen.

Här kan du ladda hem den kreativa briefen (pdf, öppnas i nytt fönster).

2 svar till “Här är din kreativa brief”

  1. […] M. (u.å.). Här är din kreativa brief. Hämtad 30 november, 2013, från Please copy me, http://pleasecopyme.se/2011/11/har-ar-din-kreativa-brief/ Share this:TwitterFacebookGoogleLike this:Like […]

  2. […] I inlämningsuppgift nummer två skulle vi skriva en så kallad kreativ brief. En sådan ska förklara vilka du ska nå med vilket budskap, och vad du ska få dem att veta, känna och göra. En brief är både en checklista mellan kreatören och kunden, men ska också inspirera och ge kreatörerna förutsättningar att skapa fantastisk reklam. Mer om brief-skrivande här! […]

Kommentera