Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

McDonald's låter studentpriset sjunka – förklarar det ordrikt

Studielånsmenyn

Klicka på bilden för att läsa annonsen (som pdf, i nytt fönster).

För den som är student är det ofta alldeles för mycket månad kvar i slutet av pengarna. Riskakor och nudlar får fylla upp magsäcken. Men när laga-mat-lusten går ur en blir det lätt att man tar en burgare på mackedonkan. För att vi visa att 1) ”vi förstår”, och 2) ”vi vill att du som är fattig student ska ha råd med burgare” lanserar McDonald’s nu Studielånsmenyn . Menyn är som dyrast (70 kronor) när studiemedlet precis har kommit, och sjunker sedan vecka för vecka för att nå botten (49 kronor) innan CSN fyller kontot med nya kulor.

Kampanjen – signerad DDB Stockholm – startar nu i universitetsstäderna Uppsala och Karlstad. Medievalet: annonser. Reklamskribenterna heter Tove Eriksen Hillblom och Olle Langseth. Tomas Jonsson är art director.

Klicka på bilden för att läsa annonsen (som pdf, i nytt fönster).

Studielånsmenyn

Studielånsmenyn

Korta reflektioner
Det här är en smart idé. Den kan verka fjuttig, men en liten prissänkning kan göra stor skillnad i en studentplånbok. Och att först skapa en förändring för att sedan berätta om den funkar utmärkt här. Dessutom är texterna fantastiskt välskrivna och underhållande. De osar skrivarglädje – och fantasi på grönbete. Jag ler gång efter annan när jag läser dem. Många av de desperata sparförsöken är klockrena. Bäst är den om att åtminstone överväga att ”låta dig klämmas i hissdörren […] för att på så sätt kunna stämma grannen på pengar.” Eller kanske:

Innan du somnar leker du med tanken på att gå tillbaka till ditt ex. Det skulle innebära delad hyra och matkonto, och du kan alltid göra slut igen runt den 25:e när nya studiepengar kommer.

Texterna har det flyt som många reklamtexter saknar. Som i ”Allt detta känns som ett suddigt minne från en annan tid, ett annat du. Ditt nya jag låter glatt sedlarna dansa ut ur plånboken medan du nynnar med till tonerna av din egen framgångsvals.” Men tyvärr har några slarvfel (inidianerna), onödiga upprepningar (”… avslagna klunkarna i ölflaskan för att istället köpa en ny öl.”) och några språkliga tveksamheter (”25e” och frågetecknet efter ”… du undrar hur stor andel av de där pengarna som egentligen går till de behövande?”) slunkit med. Det är synd, men ändrar knappast det faktum att det här jobbet är bli en Guldskrifts-kandidat.

Vad tycker du?

7 svar till “McDonald's låter studentpriset sjunka – förklarar det ordrikt”

  1. Anna Lerneryd skriver:

    Jag är inte säker på det här ”varje student är en fattig student” längre stämmer. Jag pratar från erfarenhet då jag under 3 år som högskolestudent aldrig behövde leva på nudlar, inte ens vid slutet av månaden. Om man har studiebidrag, lån och dessutom söker bostadsbidrag och kanske även sommarjobb så finns det ingen anledning att leva ”fattigt”. Visst har vi mindre pengar än de som jobbar heltid men jag är inte säker på att majoriteten av oss är fattiga längre. Bra med billig burgare men kanske lite efter sin tid?

  2. Vicky skriver:

    bra och snyggt koncept, tråkigt att det är sånt skräp som mcdonalds bara. fler ställen borde anamma något liknande!

  3. Fördel skriver:

    Otydliga annonser. För mycket text. Man fattar inte erbjudandet direkt.

  4. Eric Lindesvärd skriver:

    Jag gillar konkreta detaljer som gör bra stories. Men det här är tramsigt.

    Trots att det handlar om mat känns det inte särskilt matigt. Poängen med hela annonsen kan lätt framföras på två-tre rader.

    Som skrivövning: Bravo! Kanske lite väl många metaforer staplade på varann.

    Som kommunikation: Själviskt. Copywritern sätter sig före läsaren. Att pliktskyldigt använda ordet ”du” räcker inte.

    Erbjudandet: McDonalds gör mycket bra men varför detta? Det är väl ärligare att ha samma låga pris för studenter jämt?

  5. Mats Janson skriver:

    Svårt fall av skrivklåda?

  6. Magnus Jakobsson skriver:

    Annonserna är skitbra.
    Och t om själva erbjudandet är kreativt. Det är inte så ofta man ser något sånt.

  7. Mats Janson skriver:

    Håller med Magnus om att erbjudandet är ovanligt och bra. Det hela ser bra ut också. Men copywritern är ändå lite för kär i sin skrivförmåga.”..en lyckad ensamseglare på privatekonomins blanka hav.” Stiltje? Då står båten still, ju.

Kommentera