Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Naturskyddsföreningen snackar ner jätteräkan

sushi_jatteraka_420

Det här en hyllning till en anti-hyllning.

Anti Scampi är en av årets mest omsnackade svenska reklamkampanjer; 10 000 människor har redan gått med i Facebook-gruppen, och flera stora handlare och restauranger har bestämt sig för att sluta sälja jätteräkor. Bakom kampanjen – med målet att berätta hur ”jättesämst” den lilla jätteräkan är – står Naturskyddsföreningen och Bloggbyrån (Mats Lindborg, Jennifer Bark, Jack Werner och Joakim Nyström). Klara Zimmergren gör rösten i reklamfilmen, som Filmtecknarna har gjort. Här är filmen och texten:

Copyn
Det här är en jätteräka. Den kallas också för scampi, gambas, tigerräka eller tropisk räka.

Om du äter sushi så brukar du få just en sån här liten djävul.

Den här jätteräkan kommer från Asien. Och för att hålla sjukdomar och bakterier borta så pumpas den full av antibiotika och doppas i giftiga kemikalier. Men, galenskaperna stannar inte där för den här lilla jätteräkan. Den råkar nämligen vara en av världens absolut största miljöbovar.

Stora företag skövlar enormt viktiga mangroveskogar för att anlägga dammar där de sen odlar räkorna. Dieselpumpar förser räkorna med friskt vatten, men miljön blir helt sabbad. Och då flyttar företagen vidare odlingarna till en ny, fräsch plats. Kvar lämnas ett trasigt ekosystem, människor som får utstå fattigdom, våldsamma förföljelser och andra helt värdelösa saker.

Ja, precis så jättedålig är alltså jätteräkan, även om det påstås vara miljömärkt.

Om du bara vill göra en enda pyttesak som är helt ovärderlig för miljön, då är det att avstå från jätteräkan.

Nästa gång du vill äta skaldjur så välj (burfångad)havskräfta, hummer, kungskrabba, (odlade/handplockade) ostron, (odlade/handplockade) musslor, (odlade/handplockade) pilgrumsmusslor, eller vanliga små (miljömärkta) nordhavsräkor.

Mycket godare, och mycket bättre för miljön.

Korta reflektioner
Det jag gillar med den här reklamfilmen: den är så pang-på. Den säger som det är (eller åtminstone: jag tror på att det är så som den säger att det är). Den har ett supertydligt budskap, vågar ta strid – och föreslå lösningar och alternativ. Den går i mål genom att få mig – och uppenbarligen många andra också – att omedelbart sluta äta scampi.

Vad tycker du?

8 svar till “Naturskyddsföreningen snackar ner jätteräkan”

  1. Bloggbyrån skriver:

    Tack Mattias för att du uppmärksammar! För att använda ett populärt uttryck – det betyder JÄTTEmycket 😉 /Jennifer

  2. Mona Wallin skriver:

    Och jag hakar på Jennifers JÄTTEtack, det hade man inte kunnat RÄKnA ut, att få cred från världens bästa copyblogg.

  3. Aludd skriver:

    Jag måste tyvärr hålla med om att den är bra, så bra att jag trots en massa försök att hitta motbevis nu har bestämt mig för att jag inte äter den längre. Hej då jätteräkan, hej miljön!

  4. Calle skriver:

    Superbra säger jag. Jag har alltid varit och kommer alltid att vara sjukligt förälskad i alla typer av skaldjur utan undantag för jätteräkan.
    Första gången jag hörde om faran med jätteräkan var från min flickvän – jag avfärdade det direkt som gröna vågen/trädkramar/vi måste rädda jorden-snack. Men efter hand och framför allt efter den här filmen som var superpedagogisk och som du säger pang-på så inser man det faktiska problemet vilket även fick mig att göra djupare efterforskningar. I slutändan är det enda jag behöver göra för att förhindra problemet att avstå från jätteräkan – det finns ju precis som Klara Zimmergren säger i filmen fortfarande en hel del andra skaldjur att äta istället – fair enough.

  5. Clara skriver:

    Ja den är så fantastiskt klockren att jag, trots att jag ääälskar det, säger bajbaj för alltid till scampi.
    Tack!

  6. R skriver:

    Se där – det går ju att vara tydlig med ett budskap. Men nu sitter väl alla ”kreatörer” där ute och ojar sig över att de inte fick uppdraget som de skulle lösa genom att så en viral med en film på en trasdocka som säger hej.

  7. Vicky skriver:

    älskar den. så snyggt och koncist. nu är jag iofs vegetarian sedan flera år tillbaka, men om jag inte varit det hade jag definitivt blivit det nu.

  8. Anna Kalla skriver:

    Hädanefter blir det inga fler räk-sushibitar för mig!!!

Kommentera