Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Neil French om tävlingsreklam: "A great ad is a great ad"

ogilvy_scam

Nu ska det handla om scam ads. Eller scads. Or – as we say in Swedish: tävlingsreklam.

Be a winner, not a whiner.
– Neil French

John Hegarty är copywriter och H:et i den engelska reklambyrån BBH. Som kreativ chef sägs han ha gjort det till en vana att ta ett snack med varenda kreatör som börjar jobba på byrån. Hans budskap är alltid detsamma: ”Välkommen. Det här är en fabrik där vi skapar reklam. Vi jobbar hårt, och ibland – men inte särskilt ofta – får vi möjlighet att skapa verkligt kreativ reklam.”

Och så är det. Den här branschen är en fabrik. En fabrik där vi skapar reklam. Ju fortare du inser det, desto bättre (och desto mindre energi kommer du att lägga på att svära över fega kunder och stressande produktionsledare). Men ibland – inte särskilt ofta – kommer du att få möjlighet att skapa verkligt kreativ reklam.

Tävlingar som belönar reklamkreativitet serverar en sådan möjlighet på silverfat. Här är det öppet mål att göra tävlingsreklam. Och när pennorna, lejonen och äggen hittar hem vaknar alltid debatten om fusk, om att reklamen är gjord enkom för att segra. Det finns inget uppdrag, inget problem att lösa, inget annat än en smart annons, app eller spexigt event. Det där sticker i ögonen på många.

Neil French, närmast legendarisk copywriter i Singapore, är trött på debatten. Han bestämde sig för att – en gång för alla – ge sin syn på saken. French jämställer reklamens uppvisningstävlingar med modets catwalk och bilarnas flådiga mässorhallar. Där hittar du konceptbilar och haute couture, som finns till för att inspirera. Den typen av reklam måste också finnas, menar han. Jag håller med. Ingenting (och ingen) blir bättre av att klaga på de reklambyråer som inspirerar. Hylla – eller skapa – istället den reklam som har modet och orken att bryta ny mark.



4 svar till “Neil French om tävlingsreklam: "A great ad is a great ad"”

  1. Leon skriver:

    Reklamtävlingar är nödvändiga för att inspirera alla som jobbar kreativt i branschen. Det man ska bedöma tycker jag är varje idés egna idéhöjd – därmed är resultat inte det viktigaste (och den som någonsin har skrivit ett 100-wattarbidrag vet att resultat är godtyckligt). Därmed borde det inte spelar någon roll om en idé är ”på riktigt” eller inte.

    Däremot tycker jag att man kan ha synpunkter på byråer som bygger sitt varumärke på kreativa tävlingsjobb men som till vardags levererar ganska trista och okreativa kampanjer. Självklart är det skillnad på förutsättningar i verkligheten och i ett tävlingsjobbssammanhang, men tror man som reklambyrå på att kreativitet leder till resultat borde denna diskrepans inte vara så tydlig som den faktiskt är på många byråer.

  2. erika skriver:

    Jag haller med bade Niel French och Leon – tavlingsreklamen behovs for att inspirera, visa hur bra smart kommunikation kan vara. Darmot allt hysch om att det faktiskt ar just tavlingsreklam staller till det, att latsas som att det ar ett verkligt uppdrag borde anses som ”fusk”. Inte i den man att det inte far tavla i reklamtavlingar utan snarare i tavlingen mot andra byraer, i marknadsforingen av den egna byran. Det ar trist att byraer tenderar att gora reklam for sig sjalva genom att enbart namna priser fran diverse tavligar. Tavlingsreklam borde istallet anvandas i marknadsforing av den egna byran som exempel pa vad vi kan astakomma.Det jag forsoker saga ar att tavligsreklam maste fa finnas som inspiration och borde aven anvandas i marknadsforing av egna byran, men aven da i syfte att inspirera och inte bara i syfte av att kunna skryta med diverse priser.

  3. Karl Frisk skriver:

    Men är det inte att ge upp att se ”tävlingsreklamen” endast som en reklampaus i all den andra reklamen? Det innebär ju att allt snack om kreativitet som vägen till ökad försäljning bara är snack. Som att vi är kvar på 50-talet med det enda undantaget att vi ibland men väldigt sällan gör det vi egentligen tror på. Och att majoriteten av allt vi gör är skit, och vi accepterar det. För mig är detta ett orimligt synsätt. Kolla istället på byråer som F&B och King. I princip allt de gör har en tydlig kreativ idé. Ibland blir det genialt, ofta bra, nästan aldrig dåligt. DET är inspirerande! Det är sånt man vill se mer av än uppgivna nätverksbyråer som tar ner folks lust och glädje med att snacka om fabriker och löpande band. Och jag tycker också att en blogg som denna ska stå bakom riktig reklam och riktig kreativitet.

  4. Lasse skriver:

    Problemet som jag ser det är att fejk-reklam inte är inspirerande. Det är ju inte ens reklam. Finns det inte ett kommersiellt mål så blir en fejkannons bara ett papper med en bild och text.

    Jämförelsen med konceptbilar och catwalken haltar också.

    Däremot inte sagt att reklamtävlingar inte är bra. Synd bara att fejk-reklam ofta premieras.

Kommentera