Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Om att blogga för att bli bättre

Blogga
När jag föreläser för studenter i reklam, kommunikation och PR brukar jag fråga hur många i klassen som bloggar. Resultatet slutar aldrig att förvåna mig. Två (ibland så många som tre) händer åker i luften. Aldrig fler. Jag plågar mig själv genom att fråga hur många som använder Twitter. En hand.

Är det inte konstigt? Jag menar – och jag menar egentligen inte att gnälla nu – vi snackar unga människor som gillar att kommunicera med ord. Och så gör de inte det. Det är ibland lätt att tro att bloggandet är en folksport, att ”alla” bloggar. Men när det visar sig att inte ens de som borde blogga och twittra bloggar och twittar, då inser jag att motsatsen är mer sann.

För tio år sedan kunde du komma undan med att säga ”jag tycker om att skriva” eller ”jag brinner för kommunikation”. Idag har du tusen möjligheter att visa att du verkligen/faktiskt menar det också.

Blogga

De senaste tre veckorna har varit gästföreläsare för femton sköna copywriterstudenter som läser Reklam & marknadsföringYrkeshögskolan Göteborg (tidigare KY-Akademien). De går sitt första år på utbildningen, och tillsammans har vi ägnat heldagar åt att ta reda på mer om skrivande, inspiration och fantastisk reklam. Det har varit en resa. Och om den resan har de alla fått blogga. Jag har uppmanat dem att – förutom att där redovisa sina många skrivuppgifter – skriva om stort och smått (helst varje dag). De har också gjort intervjuer och bloggat om inspirerande reklam.

Alla var inte överförtjusta i början. Men undan för undan verkar de ha börjat gilla det utmanande och självutlämnande i att skriva en blogg. Att formulera sina tankar kan göra tankarna tydligare. Att skriva om inspiration kan inspirera andra. Och att skriva, skriva, skriva är vägen till att bli bättre på att… skriva.

Vi har hunnit med mycket: hittat på nyord, läst annons efter annons efter annons, kollat på Art & Copy, fått reklamisk gåshud – och gjort byråbesök hos blivande branschkollegor. Idag är det redovisningar och kursens sista dag. Det känns trist, men också kul. Jag är imponerad av den talang, glöd och det stora intresse som finns hos Karolina, Carl, Hanna, Elof, Linn, Peter, Lia, Martin, Helena, Rikard, Erik, Mathias, Rasmus, Christian och Anton. Tack för roliga dagar – ni har gjort ett fantastiskt jobb. Fortsätt att inspirera och pusha varandra. Och fortsätt att blogga.



5 svar till “Om att blogga för att bli bättre”

  1. @collentine skriver:

    antar att jag är en av undantagen som du pratar om. Pluggar PR&Marknadsföring i Jönköping men ska definitivt inte bli copywriter. Gillar knappt att skriva men tycker det är viktigt att uttrycka sig och samla tankarna genom att skriva ner dem. Inser också att skriva bra är väldigt viktigt för yrkesrollen jag kommer ha senare.

    Märkte igår att med mindre än 2års bloggande har jag ändå nått mer än 13’000 unika besökare. En läskrets som jag skulle kallat för fantasi om någon frågat mig när jag började…

  2. Feffe Kaufmann skriver:

    Visst blir man förvånad?

    Känner igen scenariot du förklarar. I höstas började jag studera webbkommunikation och sociala medier på Medieinstitutet. Stort antal av de som börjat med mig i klassen hade varken exploaterat Twitter eller bloggandet trots valet av studier. Förvånade mig oerhört.

    Som du skriver så är allt skrivande utvecklande och även allt läsande…oavsett vad man läser. Nöta i ord sublimt tills de blir en del av ens vokabulär. Skapar igenkännande vi stavning och så vidare.

  3. Feffe Kaufmann skriver:

    Oups, tappade visst en bokstav där. Här får du den: n

  4. erika skriver:

    Intressant att du tar upp det här. Jag tror inte problemet ligger i viljan utan i modet. Att blogga är utlämnande, även om det inte handlar om ens privatliv exponeras vad jag tycker, tänker, står för, gillar, inte gillar osv. Syftet till att vara student är att lära sig mer och vi överöses dagarna i ända med bra exempel, får höra vad som är rätt och vad som är fel. Det kan då vara väldigt läskigt att sticka ut hakan och våga tycka själv när man som student fortfarande är novis.
    Jag tycker det är bra att/om du uppmanar till att blogga när du är ute och föreläser, för en blogg fyller många syften. Inte nog med att en student med blogg får möjlighet att att uttrycka sig, det ställer även krav tillbaka på att hålla koll på branschen, omvärlden, reflektera över vad som är bra kommunikation osv. vilket jag tror är ett måste för att bli långvarig i den här branschen.

  5. […] Effekten blir att eftersom jag inte har någonstans att skriva inte har någon orsak att komma på något att skriva. Så, häromdagen då jag skummade igenom min google reader på pendeln, satte @pleasecopyme tummen i ögat på mig med sin text om att blogga för att bli bättre. […]

Kommentera