Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

"Skriv som om du vore full, nykter"

Neil French säger sig komma på sina bästa idéer i sällskap med en flaska rött. Efter att ha tömt den stupar han i säng, och skriver dagen-efter en annons – alltid för hand – utifrån den idé som har överlevt ruset och natten. Lite likadant tänker Olle Nordell. Hans bästa skrivtips:

Tricket är att skriva som om du vore full, nykter.

Frågor på det?

Nä, inga frågor på det. För även om du inte behöver ta till flaskan är det en sund idé att inte tänka för mycket, att inte vara helt klok, att inte begränsa dig själv så förbaskat. Skriv det du känner för och kommer på. Du kan ändra senare. Och kan alltid skylla på att du var full, nykter.



Ett svar till “"Skriv som om du vore full, nykter"”

  1. […] to a Swedish blog I read an ad man named Neil French came up with his best ideas by drinking a bottle of wine, going to bed, […]

Kommentera