Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Storslagen och fascinerande jorden-runt-resa på 90 minuter

Livet

Jag har sett Livet under en dag (eller Life in a Day, som den heter på engelska). Filmen är inspelad under en dag – den 24 juli 2010 – av 80 000 (!) filmare i 192 länder. Den hade premiär i somras, och visas nu på SVT Play (till och med torsdag 10 november).

Det hela är ett samarbete mellan National Geographic och Youtube. Kevin MacDonald – mest känd för filmen The Last King of Scotland – har lett arbetet med att foga samman de fragmentariska filmerna till en jorden-runt-resa på 90 minuter. Här kan du se filmens trailer.

Jag blir helt tagen av den här filmen. Den har nästan allt. Och den får mig att på nytt bli fascinerad, förundrad och imponerad över hur vackert livet är. Den säger någonting viktigt om hur vi människor är, tänker och fungerar. Att vi är mycket lika varandra. Den sätter fingret på vad är driver oss, vad som är viktigt i våra liv genom frågorna Vad älskar du mest? Vad har du i fickan/handväskan? och Vad är du rädd för? Att förstå andra människor är motorvägen till att skapa bra reklam, och därför är den här filmen inspiration deluxe.

På filmens Youtube-kanal kan du se hela filmen (eller filmer i filmen).

Kommentera