Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Tre ord som gör dig kunnigare

Ingen kan allt. Men verkar många rädda för att erkänna sina kunskapsluckor. De säger att de ha koll fast de inte har det, låtsas att de vet fastän de inte vet. Dumt. Själv har jag alltid gillat okunnigheten, och försöker att stå för att jag inte alltid vet allting om allt. Jag frågar hellre än att låtsas veta, säger ”jag vet inte”. Det har gjort att jag nu vet sådant jag annars hade fortsatt att vara okunnig om. Testa.

Jag blir därför glad över den här TED-videon där trendspanaren Magnus Lindkvist formulerar tre ord som vi alla borde använda lite oftare: jag vet inte. Föreläsningen är tre minuter kort. Om du kommer att gilla den? Jag vet inte. Testa.

Läs också
Please copy me: Fråga om du inte förstår



2 svar till “Tre ord som gör dig kunnigare”

  1. Anna Lerneryd skriver:

    Jag blir ibland orolig när jag inte kan något men också orolig för att lära mig det. Handlar om stress och tidsbrist skulle jag säga men häromdan formulerade jag en mening som är likt det du har skrivit här.

    Har den uppskriven som en anteckning i telefonen ifall att…

    ”var inte orolig för ny fakta, var nyfiken. Det är okej att inte kunna den och spännande att läsa om den”

Kommentera