Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Irriterande bra annonser om livets vändningar

Riktigt bra reklam orsakar svår avundsjuka, frustation och irritation bland branschkollegorna. Varför kom inte jag på det där?

Så tycker jag verkligen att det är med de här annonserna för Swiss Life, som säljer pensions- och livsförsäkringar. Reklambyrån Spillmann/Felser/Leo Burnett vann nyligen ett välförtjänt guld i Epica d’Or Press. När det enkla gifter sig med det genomtänkta blir det ofta förbaskat bra. Som här:

09_00331_001
09_00331_002
09_00331_003
09_00331_004
09_00331_005
09_00331_006

Arbetsgruppen
Creative director: Martin Spillmann, Peter Brönnimann
Copywriter: Thomas Schöb, Simon Smit
Art director: Reto Clement, Daniele Barbier

***

Och självklart: vad tycker du?



17 svar till “Irriterande bra annonser om livets vändningar”

  1. Konrad Burman skriver:

    Inte bara irriterande bra de var ju plågsamt bra…

  2. Malin skriver:

    Smart. Precis, man tänker Wow – Så enkelt och snyggt – Jävlar, jag kom inte på det först – Så var det taget. Men inspiration är alltid trevligt, även om man först surnar till.

  3. Marcus skriver:

    Vi i reklamvärlden har en tendens att tycka sådant här är supersmart. Jag håller med om att jag själv skulle vilja stå bakom. Men jag tror det här är för svårt för ”vanliga” människor. Och går det inte hem i målgruppen är det snarare dålig reklam än bra.

  4. Per T skriver:

    @Marcus – underskattar du inte människor lite nu? Människor som läser Goethe och tittar på Brecht, som kan hitta en mening i Big Brother och garvar år Berglin?

    Den vanligaste reklamen underskattar människors intelligens. Därför funkar inte den vanligaste reklamen.

  5. Per-Erik Elgh skriver:

    Helt briljant, skulle bli fantastiska radiospotar om de förvaltades väl.

  6. Andrea skriver:

    Genialiskt i all sin enkelhet.

  7. Sofie skriver:

    Det är ju såhär jag skriver dikter!

  8. Petter Nilsson skriver:

    Grymt bra! Kan dock förstå Marcus kommentar till viss del. Man ska absolut inte underskatta sin målgrupp, men smart och underfundig reklam är inte likställt med bra reklam.

  9. Jenny skriver:

    Jag håller inte riktigt med i hyllningskören. Meningarna är intressanta och underfundiga, javisst. Men de gör också att jag som mottagare fastnar i läsningen, måste läsa om igen, långsammare, för att hinna uppfatta hur de menar – och då kan det innebära att man förlorar en del av poängen.

    Underfundig reklam är alltid rolig, men den här är både smart och ger oflyt – så jag är inte säker på att den går hem.

    Jag tror inte det handlar om ifall människor är smarta eller inte, utan snarare att vi är så vana att läsa snabbt att oflyt ger ett hack i upplevelsen.

  10. Kim skriver:

    Det finns en sak som är värre än att överskatta målgruppens förmåga – att underskatta den.

  11. Eric Lindesvärd skriver:

    Jag tycker det är skitbra. Inte minst för att man kan känna igen sig i livets ”twists and turns”. Ingenting kan tas för givet. Man byter ståndpunkt ibland, beroende på vad man råkar ut för.

    Om det uppfattas som intelligent så tror jag det är bra när avsändarens område är finansiell planering.

  12. Jakob Börjeson skriver:

    Det är smart, snyggt och Swisslife ställer höga krav på mottagaren vilket är bra.

    Problemet är att Swisslife är ett försäkringsbolag som tillhandahåller samma tjänster som alla andra försäkringsbolag. Den här reklamen särskiljer inte Swisslife från konkurrenterna och då är risken att reklamen stannar vid att vara just snygg och smart.

    Det är samma situation för mobiloperatörerna. Alla tillhandahåller samma tjänster och därför har de operatörer med bra reklam kapat vissa begrepp. Tele2 är billiga, Tre har bäst surf. Swisslife blir Telenor som man inte riktigt vet varför man ska välja..

  13. Rebecca skriver:

    FInt! Jag hajade till när jag läste den första och fick läsa om den. Tänker mig att dessa uppsatta i tunnelbanan skulle sätta myror i skallen på många morgontrötta typer och skapa ett bestående intryck!

  14. Kim skriver:

    Fast tittar vi på blöjor, så är det inte heller stora skillnader mellan produkterna, men inte särskiljer Liberos reklam sig från Pampers. Ändå har man fullständigt lyckas vända upp och ner på marknadsandelarna.

    Så jag tror inte alls att det är nödvändigt att börja prata USP:ar för att bygga en relation med målgruppen och försöka särskilja sig. Många gånger räcker det med en smart/mysig/rolig idé och likadana argument.

  15. Eric Lindesvärd skriver:

    Marknadsandelen kan vara till god hjälp när det gäller att välja strategi. En kategoriledare måste i större utsträckning än andra försöka få kategorin som helhet att växa. Därför måste kategoriledaren prata som en företrädare för hela kategorin. Det betyder alltså att alla varumärken i kategorin tjänar på ledarens kommunikation.

    Bra exempel på det för några år sedan var Hästens sängar som drog hela branschen framåt.

    De mindre varumärkena tjänar ofta mer på att prata om sig själva som alternativ till de större. Mer jämförande kommunikation.

    Nu pratar Swiss Life som en kategoriledare. Det skulle kunna betyda två saker. Antingen är dom en kategoriledare som valt strategin att få kategorin att växa. Eller så är dom en mindre aktör men vill trots det uppfattas som en ledare.

Kommentera