Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Jörgen Kjellgren frågar ut Mattias Åkerberg

Det här är en Facebook-chatt-intervju som Jörgen Kjellgren har gjort med han den där Mattias Åkerberg.

Mattias

Jag är artist, och får aldrig nog av mig själv. Mattias Åkerberg däremot, verkar aldrig få nog av andra. Det är intressant, tycker jag. Och lite konstigt. Jag blev tvungen att prata med honom, helt enkelt. Chatta alltså.

J: Du har drivit bloggen Please copy me i 5 år nu. Kommer du ihåg den ursprungliga idén? Vad fick dig att starta bloggen?
M: Jag startade bloggen för att samla allt jag samlade på andra ställen – i byrålådan, i huvudet, på skrivbordet – på ett ställe. En blogg var det perfekta stället. Drivkraften var – och är – nyfikenhet, och en vilja att bli en sjuhelvetes duktig copywriter.

J: Ett samlande, mest för din egen skull alltså?
M: Ja, från början gällde nog klyschan ”jag skriver bara för mig själv”, men snart insåg jag att andra också hade behållning av det jag delade med mig av. Namnet Please copy me är ett uttryck för att jag vill dela med mig – och har på det sättet fått mycket tillbaka av mina läsare.

J: Ja bloggen är ju över huvud taget ganska generös på nåt sätt. Du skriver inte så mycket om dina egna grejer, utan delar med dig av andras genialitet.
M: Nä, bloggen får aldrig bli en egotripp, då tror jag folk skulle tröttna. Och jag är mer intresserad av andra människor än av mig själv, så därför har det blivit självklart att lyfta fram andra och deras erfarenheter. Man har mycket att lära av andra.

J: Det är ju absolut sant, men du är ju en själv en grym copywriter. Tror du inte folk skulle kunna lära sig mycket av dig?
M: Jag försöker att delge mina erfarenheter och kunskaper, inte bara andras. Men att blogga är utelämnande i sig – på gott och ont.

J: Hur lång tid tar det att skriva en bok om copywriting? Och hur gör man?
M: Hur man gör? Jag vet ärligt talat inte. Eller snarare: jag visste inte. Jag har aldrig skrivit en bok förut, så jag fick hitta (på) en metod som kändes rätt – och köra på det. Det svåraste var att komma fram till en struktur, vad som skulle vara med och vad som inte hörde dit. Att sedan skriva boken gick rätt fort, ett par månader max. Men en bok innebär ett omfattande arbete, som handlar om mycket mer än att ”bara” skriva texterna. Jag har varit högst delaktig i formgivning, pappersval, presskontakter och marknadsföring också.

J: Vad tycker du att boken handlar om, förutom copywriting i allmänhet?
M: Den handlar om ett förhållningssätt, en attityd för att lyckas skriva texter som människor vill läsa – och som får dem att agera. Det finns inget recept. Boken tar också strid mot ”säljande texter” – och för ”övertygande texter som får människor att köpa”. Det är en stor skillnad. Bra texter är som ett samtal mellan den som skriver och den som läser.

J: Hur ser man skillnad?
M: Det är som skillnaden mellan säljare och säljare. Vissa säljare vill sälja på dig sin produkt. Hos dem skiner falskheten och desperationen igenom. Andra säljare ställer frågor och lyssnar till svaren. De förstår vad du har för behov och drivkrafter – och ser till att lösa ett problem för dig. Sådana är också bra reklamtexter. De får dig att vilja köpa utan att du känner dig övertalad. De är ”köpande”, inte ”säljande”.

J: Ett av de första kapitlen i din bok handlar om hur man slutar som copywriter. Hur tänkte du där?
M: Vi ville gärna visa att en och annan copywriter väljer att använda sin förmåga att övertyga och förföra med ord till annat än att skriva reklam. Lotta Lundgren är ett sådant lysande exempel på ett sådant karriärsteg. Livet erbjuder så många möjligheter och val. Och som Lotta säger: ”Jag är fortfarande copywriter i allt jag gör”.

J: Själv är du bloggare, författare och föreläsare. Hinner du med något egentligt copywriter-jobb?
M: Ja, absolut. Dygnet har många timmar som tur är. Och min ambition och vilja är att först och främst vara frilansande copywriter. Mina största uppdragsgivare just nu är GöteborgsVarvet, Finnkampen och Göteborg Horse Show.

J: Ja det låter ju inte som grejer man gör med vänsterhanden kanske. I boken tipsas det om att man lättare kommer på bra grejer om man har mycket att göra?
M: Ja, det är Niclas Carlsson som säger det, och jag håller med. ”Om du vill få något gjort, gå till en stressad man”, lär någon ha sagt. När jag har tempot uppe är det lättare för mig att komma på nya idéer, absolut.

J: Det pratas mycket om idéer och om hur man tar fram goda sådana. Kanske för att vi gärna lurar oss själva att vi inte är försäljare?
M: Ja, en del som söker sig till yrket är duktiga på att skriva, men gillar inte att sälja. En copywriter måste kunna kombinera de två. Jag är övertygad om att det finns en koppling mellan kreativitet och effektivitet. Bra reklam säljer och övertygar med stil.

J: Hur fungerar ditt eget idéarbete? Var och hur tänker du bäst?
M: Mina bästa idéer kommer – nästan utan undantag – när jag precis ska somna. Då slappnar hjärnan av, och då går tankarna igång. Det är den bästa stunden på dagen, tycker jag. Ibland skriver jag ner det jag kommer på, särskilt om de är en formulering, men de bästa idéerna brukar överleva natten.

J: Hur ser det ut för dig nu med boksläppet, föreläsningar och sånt? Fullt upp?
M: Ja, jag har verkligen fullt upp – och jag gillar det! Numera styr jag helt över min egen tid, och väljer de uppdrag jag vill göra. Det är verkligen härligt att ha mycket att göra. Ibland lite för mycket, men det där pressar mig på ett bra sätt.

J: Låter kul! Det är väl precis det där som är drömmen om frilanslivet?
M: Ja, jag lever drömmen. :)



Ett svar till “Jörgen Kjellgren frågar ut Mattias Åkerberg”

  1. Eric Lindesvärd skriver:

    Hej, väldigt bra det där med köpande texter.

Kommentera