Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

När reklamen överdriver (eller underdriver)

Bästa sättet att lyckas är att överdriva.
– Oscar Wilde

Det här med att göra någonting jättebautastort eller pytteminilitet, det må vara reklamens simplaste knep. Men det upphör liksom aldrig att underhålla. Som här i en annons för en riktigt stor kaffe på McDonald’s. Reklambyrån heter DDB Helsinki.

McDonald's

Eller som i den här. Weru. Soundproof windows. Reklambyrå: Scholz & Friends, Tyskland.

Eller som i den här för en mini-tv från Casio. Reklambyrå: Colenso BBDO.

Casio Mini


Ett svar till “När reklamen överdriver (eller underdriver)”

  1. Kim Halderot skriver:

    Jag tycker ofta att många uppdragsgivare är oerhört rädda för såväl över- som underdrifter.

    Man är rädd att få anmälningar mot sig om man överdriver sin egen betydelse eller storlek. Underdrifter är det nästan ännu värre med eftersom många då känner att de inte får fram sin fulla potential.

    Jag vet inte riktigt hur man ska argumentera för att kunna utnyttja detta, utan att det ska låta konstigt. Men det är väl som vanligt, att det bara ska säljas in på rätt sätt.

Kommentera