Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Smart drag, Samsung.

Samsung

Reklam är som schack. Det handlar om att hitta en strategi som ger konkurrenterna ett lite sämre utgångsläge. Och om man heter Samsung och har en konkurrent som heter Iphone, då tycker jag att det här är ett smart drag:

Jag tror inte att Samsung med den här reklamfilmen hoppas omvända de redan Apple-frälsta. De är redan förlorade. Men kampen om de själarna som har så mycket som ett uns tvivel – den kampen kan man gå segrande ur. Det tänker Samsung göra med en mobil som är snyggare, större och snabbare (och som redan finns på marknaden). Att driva med de bokstavstrogna hipsterköarna (gillar verkligen den förolämpade tjejen som härmas) innebär inte att Samsung sätter Apple i matt, men det här är ett drag som förändrar förutsättningar för det fortsatta spelet. Det kan vara nog så svårt, och här börjar Samsung långsamt långsamt förändra hur människor uppfattar världen. The next big thing is already here.

Reklambyrån heter 72andSunny. Regissören är Michael Downing.

Vad tycker du?

***

Fler reklamfilmer i kampanjen hittar du på Samsungs Youtube-kanal.

5 svar till “Smart drag, Samsung.”

  1. Mikael W skriver:

    ”I could never get à Samsung. I’m creative.” underbart…

  2. Facebook User skriver:

    En generell grej är att oftast så måste alla som nyttjar Android alltid vara på oss Apple-användare att vi har ”fel” medan det är sällan det är tvärtom.

    Rolig video oavsett :)

  3. Kim Halderot skriver:

    Eller heter konkurrenten iPhone? Dromedarorden härskar.

  4. Magnus skriver:

    Vet att filmen inte är riktad mot mig (som Apple frälst), men att håna dem man kopierar är lite för mycket för mig…

    Har lovat mig själv att aktivt välja bort Samsung i övriga inköp tex nästa TV.

  5. Emanuel Mankert skriver:

    Det är ju kul härligt befriande att våga ha med konkurrenten i sin reklamfilm och låta någon dissa sin egen produkt. Men jag tror inte att apple-människor kommer bli frälsta. Lika lite som pc-människor blev frälsta av ”i’m a mac”-filmerna. Intressant att veta vilken målgruppen egentligen är?

Kommentera