Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Det nya bekanta

Här följer en filosofisk betraktelse över människans dubbelhet.

Fairy

Det kraftfullaste ordet som existerar i reklam, det är ordet nytt. Inget annat ord kan på samma sätt fånga vår uppmärksamhet och vårt intresse. Nytt.
Det nya, det ännu inte kända, det lockar oss. Ofta tänker vi att det måste vara bättre än det onya, men så är det ju inte alltid. Men nytt bär med sig ett hopp om någonting storslaget, oupplevt och revolutionerande. Någonting nytt helt enkelt.

Vi människor gillar det nya.
Vi människor gillar det bekanta.

Vi tyr oss till det som är känt, upplevt och tryggt. Vi lever våra liv på nostalgi. Vi berättar minnen om det som har hänt, ser om tv-serier och filmer som vi vet att vi gillar, likadant med musik – och platser. Vi gillar det nostalgiskt bekanta. Kolla bland serierna i tv-hyllan. Sällskapsresan, Twin Peaks, Skilda världar. Kolla på tv-program med kändisar; de flesta har varit samma sedan vi var små, och får förnyade liv i program som Så mycket bättre. Förändring? Nej tack, jag hoppar det. Trygghet? Jag tar två.

Reklam handlar om människor, om hur vi tänker och är funtade. Den som förstår det – det är inte enkelt – har ett försprång när det kommer till att skapa bra reklam. Att komma ihåg att vi människor är av dubbelnatur är en början.

Håller du med?

***

Tack till Per Öhlin för din hjälp av att hitta Old-annonsen.



Kommentera