Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

IQ och Forsman önskar gott nytt år med pizzaguide

I dag är det nyårsdagen för de flesta oss av oss, men för landets alla pizzerior är det julafton. Ingen annan dag på året äter vi svenskar så mycket pizza som idag. Det vet de flesta, och det vet IQ som häromåret gjorde den här annonsen. Reklambyrå är Forsman & Bodenfors.

IQ - Nyårsdagen

Pizzaannons

Copyn
Rubrik: God morgon! Följande pizzerior har öppet idag:

En dag som denna kan man onekligen behöva lite hjälp. Här uppe hittar du telefonnumren till öppna pizzerior i Stockholmsområdet. Och på iq.se hittar du nya Alkoholprofilen som hjälper dig att få koll på ditt drickande.

På kartongerna på pizzeriorna i listan fanns den här dekalen:

IQ - dekal

Vad tycker du?

4 svar till “IQ och Forsman önskar gott nytt år med pizzaguide”

  1. Starr skriver:

    Inte för att vara sån, men alkoholvanor är felstavat på kartong-lappen. Kanske är rättstavat i den riktiga versionen dock?

  2. Emanuel Mankert skriver:

    Kul grej och innovativt media, gotta give them that. Men är det verkligen folk som är lite bakis på nyårsdan rätt målgrupp? Jag tror inte de flesta förknippar nyårsdrickande med dåliga alkoholvanor. Det är väl bara nykterister och gravida som inte dricker något på nyår?

  3. Johan Karlström skriver:

    Innovativt och kul tycker jag. Rätt målgrupp eller inte? Det beror väl på hur man ser på det. Det är klart att man träffar fler än de som säger sig ha problem en dag som denna. Men man når å andra sidan väldigt många. Många som har mer problem än de tror. Jag tycker att mycket av IQ kampanjen har varit väldigt bra.

  4. Emanuel Mankert skriver:

    Du har förstås rätt, Johan. Bättre att göra något än inget. Jag tycker att mycket av vad som görs för IQ är riktigt bra!
    Men är det ändå inte lite intressant att fundera på kampanjens mål och vilka man vill nå? Allt för ofta gör man balla grejer som känns helt rätt och är kreativa och sköna, men träffar man verkligen rätt?

Kommentera