Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Ulrika Good om att som nittonårig flicksnärta med kontaktlinser bli copywriter

Bosse Rönnberg

Ulrika Good, copywriter på CP+B Europe, skriver på sin blogg om den långsamma vägen till att bli copywriter. Genom kaffekokande, kameraslaveri och 84-sidiga produktkataloger. Redan 14 år ung hade hon drömyrket klart för sig:

Efter att ha intervjuat folk inom reklambranschen fick jag reda på att för att ha förutsättningar att bli en bra copywriter krävdes följande egenskaper:

  • Känsla för det svenska språket och dess möjligheter.
  • Nyfiken och intresserad av att lära sig mycket om vitt skilda ämnen.
  • Förmåga att arbeta i grupp.
  • Idérik och kreativ.
  • Analytisk.
  • Allmänbildad.

När jag några år senare faktiskt började arbeta som copywriter insåg jag snabbt att det var andra egenskaper som var ännu viktigare för att kunna lyckas och göra karriär, nämligen:

  • Man skulle vara man.
  • Man skulle vara mellan 28 och 37 år.
  • Man skulle ha skäggstubb.
  • Man skulle ha glasögon (helst med blå bågar) /här visade jag en bild på Bosse Rönnberg/
  • Man skulle ha jobbat i femton år som copywriter.

Som nittonårig flicksnärta med kontaktlinser och gymnasiekompetens insåg jag att jag skulle ha svårt att uppfylla majoriteten av dessa krav, men skam den som ger sig.

Läs hela bloggposten på As Good as it gets.

Ett svar till “Ulrika Good om att som nittonårig flicksnärta med kontaktlinser bli copywriter”

  1. Terese Mörtvik skriver:

    Inspirerande. Gillar den här nya serien med ‘Hur blev du copywriter?’. Vill ju också få fast jobb som det, men vägen dit är knögglig. Skam den som ger sig, definitivt.

Kommentera