Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Anteckningar från tredje våningen

Anteckningar

Illustration: Anna Pettersson. Klicka för större bild.

Det är mycket nu. Det är fullsmockat i hjärnan och på att-göra-listan. Det är jobb och föreläsningar och bloggande (som alltid i den takt jag hinner). Det är mycket – och jag gillar verkligen det. Jag tycker om att ha fullt upp. Inte gärna för fullt upp – stressen är inte min bästa vän – men jag njuter alltid av att ha mycket att göra (och få mycket gjort).

De senaste året har varit mitt livs mest intensiva. Det känns som att jag gjort tre års jobb på ett. Bara de senaste veckorna har jag föreläst femton gånger, det fyrdubbla totalt under det gångna året. Ofta i olika städer, och med varierande innehåll. Och alltid kul. Men mest och först och främst gör jag reklamjobb för GöteborgsVarvet, Finnkampen och 2Entertain.

För tredje året på raken ringde min tidigare reklamskola och bad mig återvända som gästföreläsare. Ett hedersuppdrag omöjligt att tacka nej till. De senaste veckorna har det därför blivit intensivkurs tillsammans med 15 copywriter-gonnabeesReklam & marknadsföring (RM12)Yrkeshögskolan Göteborg. Jag har bombaderat dem med mina tankar om reklam, kreativitet, skrivande, insikter och inspiration (ovan fångade av en student i klassen). De i sin tur har med svett, ångest och briljans löst (det ursvåra) uppdraget att göra reklam för tulpaner. De har visat så härligt mycket ambitioner, nyfikenhet och vilja. Om de följer hälften av mina råd (och förkastar den andra hälften) är jag övertygad om att de kommer att gå långt. Kör hårt. Ha kul. Och lek fram omvälvande idéer.



Kommentera