Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Les Binet: "Allt du vet är fel"

Les Binet

Att först ta reda på vad folk vill ha är en grundregel inom framgångsrik försäljning. Men när det kommer till produktutveckling och reklam är det ibland en dålig idé att fråga. Varför? Jo, helt enkelt för att folk inte alltid vet vad de vill ha. Det förstod Henry Ford (1863-1947) när han sa: ”If I’d asked customers what they wanted, they would have said ”a faster horse”.

Till samma slutsats kommer Les Binet, europachef för DDB Matrix, i senaste numret av DR-Magasinet (som snart byter namn till DM-Magasinet):

Att förtesta sin reklam på fokusgrupper är ett bra sätt att gallra bort dålig reklam. Men lika effektiva är testerna på att gallra bort riktigt bra reklam. På så vis blir de mer ett hinder än ett rättesnöre.

Håller du med?

4 svar till “Les Binet: "Allt du vet är fel"”

  1. Eric Lindesvärd skriver:

    Javisst. Han sa också att det här med att engagera människor i varumärket är överskattat. Själva idén med ett starkt varumärke är att folk ska slippa engagera sig. Tänkvärt.

  2. Sophy skriver:

    Naturligtvis. Att fråga människor vad de vill ha medför att de svarar det de tror att man vill höra och är i regel ganska kontraproduktivt. Att iaktta människor är oftast bra mycket mer givande.

  3. Jonas skriver:

    Inte för att vara jobbig men det verkar som om Henry Ford aldrig sagt dom där orden. (Källa:http://b.qr.ae/A23NQs)

  4. Staffan Eriksson skriver:

    Instämmer. Såg hans föredrag i Göteborg och på en slide stod ett citat:

    Människor gör inte som de säger, säger inte vad de tycker och tycker inte vad de känner.

    (typ)

Kommentera