Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Måndagsfilmen: Lemonade

Måndag. Dagen då folk börjar på nytt jobb, bestämmer sig för att ”nä, nu är det f*n dags att söka nytt” – eller får reda på att ”du, jag är ledsen, men du får nog se dig om efter ett annat”. Om just det – att få kicken – handlar dokumentären Lemonade. Eller på utrikiska och lite utvecklat:

What do people who were once paid to be creative for a living do when they’re laid off? They get creative with their own lives. Lemonade is an inspirational film about 16 advertising professionals who lost their jobs and found their calling, encouraging people to listen to that little voice inside their head that asks, “What if?”

Jag kommer aldrig att glömma första gången jag såg Lemonade. Det var måndagen (såklart) den 11 oktober 2010 – min första dag i frilanslivet. Jag minns att jag kände en enorm glädje över att stå på egna ben, få bestämma över min tid (och ha den frihet som livet som frilans innebär). Så oavsett om du är grön på jobbet, nysparkad eller sugen på att byta: frigör 36 minuter och se den här filmen på Vimeo. Gärna idag.

***

Tack till Michael Natanaelsson, copywriterstudent på Reklam & marknadsföring, Yrkeshögskolan Göteborg.

Kommentera