Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

DM-magasinet om att övertyga – inte övertala – med ord

dm_mag

Det senaste numret (1/12) av Postens tidning DM-magasinet handlar att vad som får oss människor att köpa. Bland annat hittar du där en artikel om att sälja med ord, där Magnus Widgren, vd på Friends & Tactics, och jag ger vår syn på saken. Här är ett utdrag:

Som copywriter får man ofta uppdraget att skriva just en ”säljande text”. Men om man med det menar en ”krängande” text, då blir det något som ingen vill läsa. Tänk på hur många reagerar på ordet säljare: En påstridig, stöddig, smörande och lurig person som gillar att höra sin egen röst. Det är ingen särskilt tilltalande person. en bra säljare är precis tvärtom. En som lyssnar på kunden och inte är desperat. Talar om vad produkten gör och vilken nytta den kan göra.

Samma nummer innehåller också en högintressant intervju med Rory Sutherland. Läs numret som pdf här, eller börja prenumerera (kostnadsfritt) på tidningen, som utkommer fyra gånger per år.

Kommentera