Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Ibland behövs bara ett ord

Annonser med bara ett ord brukar få mig att osäkra min revolver. Det är allt som oftast en ”smidig lösning” när kommer till att göra knastertorr business-to-business-reklam. En bild – och ett ord. Gärna ett rätt tomt ord också. Som kvalitet. Eller kompetens. Eller målmedveten (gärna då med en bild på en boll som går i mål).

Men det finns undantag som bekräftar att regeln inte är någon regel, att ett enda ord kan säga allt det som behöver sägas. Som här, där reklambyrån Milk gör utomhusreklam för en mobilapplikation som visar vägen till lediga parkeringsplatser. Avsändare är P-Bolaget (Göteborgs Stads Parkering).

pbolaget_fixad

BONUS. Den här annonsen – inför fotbollsderbyt mellan Gais och Häcken – är också schysst. Också här heter reklambyrån Milk.

3 svar till “Ibland behövs bara ett ord”

  1. Mats Janson skriver:

    Tycker som du tycker generellt, att en hel mening hade kunnat ge lite till.

  2. Kim skriver:

    Risken med att stoppa in en hel mening i parkeringsannonsen är uppenbar. Den riskerar att få läsaren att sluta tänka själv. Med bara fickparkering som ord så blir det irrelevant i sammanhanget. Som det är nu får det helt enkelt betraktaren att fundera en extra gång.

  3. Irene skriver:

    Värt att notera är att bl.a. Europolitan i mobilens pubertet kallade sina telefoner för ficktelefoner.

Kommentera