Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

IQ uppmuntrar till smart drickande också i sommar

IQ – som har uppdraget att minska alkoholkonsumtionen i Sverige – har de senaste åren skämt bort oss med reklam som träffat rakt i hjärtat (som den här, den här och den här till exempel). Med anledning att det börjar närma sig sommar har reklambyrån Forsman & Bodenfors tagit fram ännu en annons, signerad Jacob Nelson, copywriter; och Ted Mellström, art director.

IQ Sommar

Klicka på annonsen för att kunna läsa hela texten.

Korta reflektioner
Det här är på många sätt en annorlunda annons. Den finns till för att få dig att avstå (eller åtminstone tänka efter). Den härmar den stil som alkoholannonser har. Den har dubbla rubriker, där varningstexten i botten – ”Var rädd om dig” – är den viktigaste. Och det börjar ju så bra. De kortkorta meningar skapar rytm, och får mig att nicka instämmande genom texten – ”det är ju p-r-e-c-i-s så det är”.

Men bara några ord in i högerkolumnen tappar jag lusten att läsa. Jag vet liksom vad som komma skall. Och mycket riktigt: det trökiga kommer. Det där jag redan vet: att för mycket alkohol skapar enorma problem. Och trots att det säkert inte är meningen – det är en svår balansgång det där – så blir det lite mässande, lite uppfostrande och en aning von oben. Skulle det kunna gå att säga det där på ett annat sätt? Förmodligen. Hade det gjort den här annonsen ännu bättre? Kanske.

Vad tycker du? I Facebook-gruppen Jag läser Please copy me har många redan tyckt till om annonsen. Fortsätt gärna kommentera där.

***

Modern Psykologi

BONUS. I senaste numret av Modern Psykologi finns en artikel om varför vi väljer att bli berusade. Är det en flykt, ett sökande, en befrielse – eller bara en dålig vana? Claudia Fahlke, professor i missbrukspsykologi på Göteborgs universitet, menar att alkoholen ger oss ett förgyllt nu – och dessutom premierar kroppens så kallade förväntningssystem. Hon berättar:

Förväntningssystemet är byggt så att vi ska längta efter det vi behöver, det som får oss att överleva. Och för att poängtera att vi är på rätt väg premierar kroppen vår konsumtion av detta nödvändiga genom att bland annat frigöra signalsubstansen dopamin, som ger den där känslan av njutning. Problemet är att cellerna där inne inte kan skilja mellan kemikalier som systemet självt producerar och de som drogerna framkallar. Därför luras de att tro att till exempel alkohol ingår i nödvändigheterna. Dessutom är drogerna mycket starkare än våra vanliga livsförhöjare. Belöningarna kommer snabbare och därmed risken för beroende.

Hela artikeln – där du också kan läsa om varför Patti Smith väljer kaffekoppen framför flaskan – finns i Modern Psykologi (3/2012).

***

BONUS II. Det där med att vara full har många namn. Utöka ditt ordförråd med den här fylle-listan.

2 svar till “IQ uppmuntrar till smart drickande också i sommar”

  1. C skriver:

    Statlig propaganda ÄR von-oben.

  2. Kim Halderot skriver:

    Det är, som du skriver, en otroligt svår balansgång. Hela annonsen i sig ser väldigt bra ut (och det skulle vara intressant att veta hur många frågor Systembolaget får kring huruvida de har Taman i butiken).

    Med bara den vänstra spalten så hade det dessutom kanske kunnat vara en riktig vinannons. Det högra behövs på något sätt vara med också, bara för att markera. Men jag delar din åsikt om att det hade kunnat skrivas annorlunda. Åtminstone lite mindre förmyndaraktigt. Kanske är det bara tonaliteten? Kanske skulle de ha sökt något nytt istället för att hänvisa till samma siffror som vi alla redan har sett femtioelva gånger.

Kommentera