Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Papercut hyllar det vanliga

Vad kan vara bättre än en välskriven textannons? Inte mycket. Det skulle väl möjligen vara en välskriven annons som är verkligt schysst typograferad då. Som den här:

Papercut

Klicka på annonsen för att kunna läsa ordentligt.

Det är Magnus Jakobsson – vem annars – som fortsätter att göra genomtänkt printreklam till ett signum för smalkulturbutiken Papercut. Den här annonsen – en hyllning till medelsvensson – går att hitta i musiktidningen Novell. Framöver lär annonsen dyka upp också i andra magasin.

Inspirationen är – givetvis – Apples berömda manifest Here’s to the crazy ones. Det här är något av en hyllning till hyllningen. Men ingen rip-off. Istället har man vänt på perspektivet, tänkt tvärtom. Och kombinerat Apple-manifestet med det – enligt Magnus Jakobsson – mest inspirerande som finns: vanliga människors liv. (Men det är svårt att förneka att Papercut-annonsen är r-ä-t-t så lik den här).

Insikten bakom annonsen är – enligt Magnus igen – att vi alla är som alla andra. Och med utgångspunkt i våra vanliga, tråkiga liv vill reklamen få människor att tänka: Jag vill ha något mer än det här, något utöver det vanliga. Och det där ”något mer än det här” kan mycket väl vara en tidning, bok eller film som du hittar på Papercut. Han fortsätter:

Annonsen är att betrakta som en hyllning till den som kanske inte är så galen eller ovanlig privat, till den som kanske inte alltid står med cigg i munstycke på Rivieran och färdigställer sitt senaste miljonalster och till den som inte skapar fred på jorden genom sin blotta existens. Att vara vanlig är ju den bästa grunden för att bli ovanlig. Allt du behöver är en liten knuff i det ovanligas riktning. Den knuffen kan vara allt från en livskris till en inspirerande film eller bok. Förändring finns runt hörnet. Det behöver inte vara mer dramatiskt än en bra dokumentärfilm, egentligen.

Arbetsgruppen
Reklambyrå: DDB Stockholm
Copywriter: Magnus Jakobsson
Art director: Fredrik Simonsson
Typograf/formgivare: Rasmus Kellerman

Och för den som kan utrikiska (klicka på annonsen för större):

Papercut

Och med ett något annat format ungefär:

Heres-to-the-One-Whos-Normal

BONUS. Häromåret skrev DN På stan om Andreas Fryklund och Alexander Dahlberg, som tillsammans driver Papercut. Läs om du hinner.

BONUS II. Rasmus Kellerman, som har formgivit annonserna, är också känd som artisten Tiger Lou. Under 00-talet gav han ut tre högkvalitativa album. Hans bästa låtar – om du frågar mig – är Sell out och The Loyal.

7 svar till “Papercut hyllar det vanliga”

  1. Emanuel Mankert skriver:

    Fin annons. Problemet är bara att ingen vill vara vanlig. Speciellt inte de som handlar på Papercut.
    Att det ska handla om att alla som har ett vanligt tråkigt liv ska lysa upp det med exempelvis en dokumentär från Papercut kan jag inte läsa ut någonstans i annonsen, förutom de sista små raderna längst ner då kanske. Så njae, inte den bästa Papercut-annonsen…

  2. Kim Halderot skriver:

    Allt är på något sätt som vanligt. Och jag blir nästan arg över hur lätt Magnus får det att se ut. Det här är genialiskt. Tror jag i alla fall.

    Visst har Emanuel rätt i att ingen vill vara vanlig. Inte utåt i alla fall. Men innerst inne är vi svenskar vanliga flockmänniskor som suktar efter ett homogent beteende. När jag jobbade som säljare för några år sedan, lärde jag mig att någonstans i avslutningen av affären smyga in, att de flesta väljer ett extra tillbehör. Chansen var då ganska stor att även den aktuella kunden gjorde samma sak.

    Innerst inne är vi alla smärtsamt medvetna om att vi bara är en bricka i ett större spel. Vi är vanliga. Även om vi förmodligen önskar något annat.

  3. Marius Wenneson skriver:

    @Emanuel är det inte ”lite” meningen med annonsen?

    @Kim Eller för att citera Wille Crafoord:
    ”för alla vill ha samma typ av annorlunda saker
    och vara lite udda på ett likadant sätt
    så vad vi än försöker när vi söker nya smaker
    då har nån annan jävel garanterat en dubblett”

    ur: Samma typ av annorlunda saker

  4. Anton skriver:

    Är det bara jag som tycker att formen totalt tar över och gör en i övrigt bra text helt oläslig?

  5. Hurry skriver:

    Problemet med den här annonsen är att den sägs rikta sig till de NORMALA. Men den är ju 100-procentigt riktad till andra reklamare, den målgrupp som kanske är mest onormal och krystad i Sverige. Vilken ”normal” människa tänder till på den här?

  6. Peter skriver:

    Den är ju snygg och allt. Texten är bra.

    Men hur många skulle hinna se avsändaren?

    Det irriterar mig hur ofta avsändaren göms undan i ett litet hörn, med en lotto som inte har en chans att dra till sig uppmärksamhet i kamp med alla andra element.

    Säg att 40% av målgruppen minns att de sett kampanjen (förutsätter en rätt bra budget). Sen är det 20-25% av de som minns avsändaren till en sån här annons (klart under snittet för annonser) och slutligen ungefär 40% som uppfattar rätt budskap (också det rätt medelmåttigt, men så blir det när man inte är övertydlig).

    Man behöver inte vara mattensnille för att se att det blir väldigt få människor i målgruppen kvar som vi verkligen nått fram till. När vi sen nått ända in ska vi int förvänta oss att mer än 10-15% av de som minns den, vet vem den var för och förstod vad de ville säga, faktiskt blir mer intresserade av produkten/tjänsten.

    Pärlor för svin, tänker man snabbt.

    //En som ofta sitter mellan kund och reklambyrå med en analys reklambyrån önskade försvann.

  7. […] hittade dem här. Det är Magnus Jacobsson, DDB som gjort den senare.  Share this:TwitterFacebookGoogleGillaGilla […]

Kommentera