Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Spritmuseum öppnar mellan vrak och bergochdalbana

sprit3

Klicka för större bild (öppnas i nytt fönster).

Idag öppnar Spritmuseum i Stockholm. Det är gamla Vin & Sprithistoriska Museet som har ordnat nytt läge (på Djurgården), ny byggnad och ny grafisk identitet. Stockholm Design Lab och Lars Forsberg har fått i uppdrag att nå ut med nyheten. I en printkampanj med annonser i Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet berättar man om allt det nya (och att du numera inte behöver vara nykter för att hitta hit).

Copyn
Rubrik: Nu behöver du inte längre vara nykter för att hitta till Vin & Sprithistoriska Museet.
Klicka här för att läsa hela texten (öppnas i nytt fönster).

Korta reflektioner
Lars Forsberg är en utomordentligt skicklig reklamskribent – inget snack om saken – och att läsa hans texter är utan undantag en källa till inspiration och ett sting av avund. Det är hög klass på det här också, skön old-school-copywriting, men det är knappast det bästa han har skrivit. Kanske har kundens tyglar varit väl strama, kanske är det någonting annat som hindrar texten från att verkligen blomma ut. Jag gillar det berättande tonläget, och känslan av att det är en klok man – vis av livet – som närmast samtalar med mig som läsare. Resonerande och redogörande på samma gång. Den som läser ända till slut får belöningen i form av orden: ”Mellan ett vrak och en bergochdalbana. Var skall annars ett spritmuseum ligga?”

Lägg märke till de återkommande kursiveringarna, det effektiva användandet av parenteser, och nyttjandet av formen skall istället för ska. Det passar här. Den petige kan säkert anmärka på att det borde vara liten bokstav efter kolon (vid uppräkningar) och ett mellanslag efter procenttecken, men det är petitesser i sammanhanget. Värre då att texten har fått stå tillbaka för formen (som här och här). Att hälla upp bokstäverna i cocktailglaset är säkert ”schysst form”, men olyckligt och uttröttande för den som vill läsa texten. En begåvad art director vet att ge orden ett lyckligare öde.

Vad tycker du?

***

Tipstack till Lennart Häger och Klas Björkhagen. Kul att ses – och snacka – på Språkforum!

***

BONUS. Läs mer från Lars Forsberg. Som årsredovisningen för Erik Penser till exempel. Eller den klassiska kampanjen för Lantbrukarnas Riksförbund.

Kommentera