Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Anna Qvennerstedt: "Jag är en reklamkritisk jävel"

Att intervjua Anna Qvennerstedt, copywriter på Forsman & Bodenfors, verkar vara inne just nu; inom loppet av en vecka har både Resumé och Hall of Femmes frågat ut henne om karriären, könsfördelningen och Cannes Lions. I Hall of Femmes-intervjun ger Anna rådet att i sina texter försöka övertyga sig själv (fantastiskt råd!) – och föreslår ett mer varierat reklamspråk:

Tror du att det finns ett universellt reklamspråk och att man inte behöver fundera i termer av kön?
Jag tror egentligen inte att man behöver tänka så mycket på vilket kön man vänder sig till när man skapar reklam. Det är i alla fall viktigare att tänka på andra saker. Jag är själv en reklamkritisk jävel, så jag brukar försöka tänka att jag ska övertyga mig själv. Om jag lyckas med det har jag nog med många andra på köpet, både män och kvinnor.

Men sen tycker jag att reklam kunde vara mer varierad. Att det kunde få finnas fler språk. Allt behöver inte vara kul. Allt behöver inte vara lätt att förstå. Det finns fler sätt att beröra än med sketcher, helt enkelt.

Och om du letar efter ännu en Anna-intervju – eller känner för att jämföra dem – finns här en till, hämtad ur boken Sälj det med ord.

***

Jag uppskattar att Resumé har tagit sig i kragen, och börjat göra kreatörsporträtt som når över hur-mycket-tjänar-du-nivån. Jag hoppas att de fortsätter så. Kanske kan Jan Gradvall fungera som inspiration; hans intervju med Paul Malmström och Linus Karlsson är journalistik på en helt annan nivå (även om han skriver att Berghs är en reklambyrå – men det kanske den snart är?). De bästa orden ur intervjun:

I dag befinner vi oss i en kreativ overload. Både för den som gör reklam och för mottagaren. Man gör så mycket mer, i alla kanaler. I dag räcker det inte med en kampanj i ett medium, alla förväntar sig 360-graderlösningar som täcker in allt. Ibland undrar man, vem ska egentligen hinna kolla på allt? (Paul)

Och:

Man får aldrig glömma bort att väldigt få tycker om reklam. För de allra flesta är reklam en kille med dålig andedräkt som tränger sig fram i en fullsatt buss – du vill bara att han ska gå förbi så fort möjligt. Vi har ända sedan starten haft som mål att vi, som reklamskapare, måste ge mer än vi tar. Om du tar värdefull tid av människor så måste de få något bra tillbaka. (Linus)

Kommentera