Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Bonniers Konsthall – inte en turistattraktion för alla

Bonniers Konsthall och DDB Stockholm kör vidare på sitt modiga koncept Inte för alla. Och varför inte liksom; under det gångna året har deras exkluderande kampanjer blivit belönade i Eurobest, Guldägget, Guldnyckeln och Resumé-tävlingen Månadens kampanj. Nu kommer nästa utmaningen: att locka utländska turister till den moderna konsthallen, med budskapet om att ett besök där förmodligen är det minst turistiga du kan göra om du är i Stockholm. Så om du vill vara först med att upptäcka någonting: gå dit. Kampanjen består av utomhusreklam, affischer på turistbyråer, och flyers på närliggande hotell.


Arbetsgruppen
Reklambyrå: DDB Stockholm
Creative director: Magnus Jakobsson, Fredrik Simonsson
Copywriter: Daniel Vaccino
Art director: Lisa Vaccino
Senior designer: Daniel Löfvenborg
Projektledare: Sandra Bergman
Produktionsledare: Charlotte Zetterström
Faktor: Anna Hellenberg

Vad tycker du?

***

BONUS. I senaste numret (2/2012) av DM-Magasinet skriver Per Torberger om Inte för alla-kampanjen. Sofia Curman, kommunikationsansvarig på konsthallen, och Daniel Vaccino, copywriter på DDB Stockholm, berättar varför de kommunicerar som de gör.

BONUS II. Det här sötäckliga konstverket hittar du på Bonniers Konsthall. Konstnären heter Tony Matelli.

Ett svar till “Bonniers Konsthall – inte en turistattraktion för alla”

  1. William skriver:

    Gillar det skarpt, väcker direkt intresse. Rubriken ”It’s unheard of. Literally.” kanske är lite vag, men i övrigt känns det relevant, tydligt och som om de prickar målgruppen.

Kommentera