Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

DDB Stockholm mejlprankar Berghs avgångsstudenter

Många reklambyråer är sorgligt dåliga på att öppna dörren för landets reklamstudenter, både för praktik och för jobb. Många sitter på ändan och väntar på att studenterna ska bända upp dörren. Men det finns undantag; smarta reklambyråer har insett att deras framtid just nu går i skolan – och att konkurrensen om de största talangerna är stenhård. Så hur lockar man de avgående reklamstudenterna på, säg Berghs School of Communication att både vilja och våga komma och visa mappen?

Kanske gör man som DDB Stockholm, som nyligen beslutade sig för att närma sig studenterna med en något annorlunda metod: genom fejkade, personliga svarsmejl som de skickade ”tillbaka” till var och en i klassen. Problemet var bara att ingen av studenterna hade skickat mejl till DDB. Effekterna lät inte vänta på sig:
– Reaktionerna på Berghs blev dramatiska, säger Olle Langseth, copywriter på DDB Stockholm. Många trodde de fått sina datorer kapade och de bytte ut koden till datarummet. Amanda hos oss (som var “avsändare”) blev dessutom nerringd av panikslagna elever som ville reda ut det hela. Efter ett tag, när eleverna insåg att alla fått mejl, började det gå upp för dem att det var ett skämt. Och intresset för att komma och träffa oss på byrån var stort, mycket större än förra året då vi i mer vanlig stil satte upp en affisch om mappvisardag på skolan. Så det var lyckat – och kul att skriva alla mejlen också såklart.

Här är tre av mejlen (klicka för större bild)

Copyn (mejlet till Kristina Tham Sterner)

Hej,

Tack för ditt mail, att sitta i fängelse i Kina i låter som en fruktansvärd upplevelse. Självklart vill vi gärna ses för titta på dina arbetsprover. Vad tror du om att träffa några kreatörer från oss någon gång den 31 maj? Om vi kommer överens om en tid kan vi påminna dig dagen innan om det skulle underlätta.

Mvh

Amanda Lublin, DDB

Den 2012-05-15 15.09, skrev ”Kristina Tham Sternet” <kristina.tham.sterner@berghs.se>

Hej,

Jag heter Kristina Tham Sterner och går sista året på Berghs. Innan utbildningen avtjänade jag ett 17-årigt fängelsestraff i Kina till följd av en komplott som jag mot min vilja dragits in i. Fängelsestraffet har märkt mig för livet och jag lever numera en planlös tillvaro där jag tar en dag i sänder. Vore hur som helst intressant med ett möte, även om det är osäkert om jag kommer dyka upp då jag har svårt att anpassa mig till fasta tider.

Kristina Tham Sterner

 

Arbetsgruppen
Reklambyrå DDB Stockholm
Copywriter Olle Langseth
Art director Tove Langseth
Produktionsledare Amanda Lublin

Korta reflektioner
+ Copywriting kan vara mycket, och den här kampanjen tänjer gränserna lite mer. Inspirerande och modigt. Dessutom lagom knarkat skrivet.
+ Min favorit är mejlet från mannen som föddes i Göteborg 1940; det får mig att skratta halvhögt.

– Jag tror inte att det alls är meningen, men taktiken att locka till sig studenterna genom att göra bort dem riskerar att få motsatt effekt. Eller inte motsatt kanske, men en oönskad, genom att man placerar mottagaren i ett underläge. Känner man sig lockad – eller lite utskämd? Det vet bara studenterna på Berghs.
– Nu har jag bara läst fyra av mejlen, men jag hade faktiskt väntat mig än mer halsbrytande historier från en galenpanna som Olle Langseth. Nu är det mer än kul, men inte vika-sig-dubbel-roligt. Inte roligt i klass med vad Eric Ericson levererar i sina Brev till samhället-böcker. Om man kan begära det? Nä, kanske inte. Men jag hade hoppats på det.


Vad tycker du?

3 svar till “DDB Stockholm mejlprankar Berghs avgångsstudenter”

  1. Victoria skriver:

    fantastiskt! roligt och fint med en sån möjlighet. däremot har jag fått intrycket att just berghselever inte behöver det ens en tiondel som alla andra aspirerande reklamkreatörer. efter vad jag hört är det just berghselever byråer vill ha och det är alla andra som behöver en chans som denna.

  2. Johan skriver:

    Jag instämmer med Victoria, det är förstås klokt att någon byrå satsar på att marknadsföra sig hos studenterna överhuvudtaget. Det vore roligt om flera gjorde det och kanske mot fler utbildningar. Jag går utbildningen Grafisk Design & Kommunikation på Linköpings Universitet och jag hade blivit överlycklig om de stora reklambyråerna i Stockholm hade visat sådant intresse för oss.

    Nu är ju inte vår utbildning en renodlad reklamutbildning men det finns många här som drömmer om en framtid i den branschen och många av mina kurskamrater har enorm potential.

    Kul hur som helst att du tog upp det här. Jag läste om det i Resumé när det begav sig men jag fick ute lite mer av ditt inlägg än det lilla som stod där.

  3. Mediamänniskan skriver:

    Underhållande, helt klart! Jag skrattade här framför skärmen. Hoppas att Berghseleverna också såg humorn i det hela, men jag förstår vad du menar med att de antagligen först kände sig bortgjorda. Å andra sidan gör ju det att de kommer att komma ihåg det här under en lång tid framöver – kanske hela sitt arbetsliv.

Kommentera