Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Duke vet vad ett problem är

”A problem is a chance for you to do your best.”

Jag hittar det där citatet, och tycker att det är så sant, så sant, så upplyftande. Det är tydligen Duke Ellington (1899-1974) som har sagt orden. Men jag har inte den blekaste om vem Duke Ellington är. Det visar sig att han är (eller rättare sagt var) jazzpianist, kompositör och orkesterledare. Framstående sådan dessutom; på 20-30-40- och 1950-talet spelade han tillsammans med bland andra Louis Armstrong och John Coltrane. Och det är också han – Duke Ellington – som har komponerat den klassiska jazzlåten It Don’t Mean a Thing (If It Ain’t Got That Swing) – låten som Jan Cederquist ofta återkom till och citerade när det kom till konsten att skriva reklamiska: It don’t mean a thing if it ain’t got that swing.

 

Förövrigt har jag hopplöst svårt att gilla jazz. Vad det nu har med saken att göra. Det viktiga att lägga på minnet här är ju att ett problem alltid innebär en chans att göra riktigt bra ifrån sig. Tack för lektionen, Duke.



Ett svar till “Duke vet vad ett problem är”

  1. Mats Janson skriver:

    Kom igen alla senior copywriters! Hjälp Mattias upp på spåret:
    http://open.spotify.com/track/44Ol0atGMioEwuDlJGbTK1

Kommentera