Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

En annan resa för Volvo V40

Nu lanserar Volvo sin nya V40 – en bränslesnål femdörrars med panoramaglastak och digitala designinstrument. Forsman & Bodenfors använder print, webb och reklamfilm för att få dig och mig att vilja provköra (och såklart köpa) den till hösten. Här är texten i annonser och utomhusreklamen:

Arbetsgruppen
Reklambyrå: Forsman & Bodenfors
Creative director: Filip Nilsson
Copywriter: Jacob Nelson
Art director: Johan Eghammer och Mikko Timonen
Fotograf: Peter Gehrke / Adamsky

Korta reflektioner
+ Ett annorlunda grepp som väcker uppmärksamhet. Modigt att sälja körkänslan med bara ord.
+ Avslappnad ton i texten, närmast ett samtal, med uttryck som ”det finns något ganska härligt med det” och ”drar väldigt lite”.
– I en drömma-sig-bort-text som den här känns ordet ”instrumentering” urbota tråkigt. Borde finnas ett annat ord att ta till.
– Formgivningen är ingen höjdare (tätt, tätt, tätt), bjuder knappast in läsaren (massiv vägg), och de tunga Volvo-versalerna ser nästan aggressiva ut.

Det tycker jag. Vad tycker du?

***

Här är filmen förresten (som på ett starkare sätt än texten lyckas berätta en medryckande historia). Musik: Little Notes (Ben Hartley).

***

Den här kampanjen får mig att tänka på en annons – en av de första jag skrev om (i september 2006) – för Mini Cooper. Året är 2001. Reklambyrån heter Crispin Porter + Bogusky (numera förkortat CP+B). Copywriter är Ari Merkin.

Copyn
LET’S BURN THE MAPS. Let’s get lost. Let’s turn right when we should turn left. Let’s read fewer car ads and more travel ads. Let’s not be back in ten minutes. Let’s hold out until the next rest stop. Let’s eat when hungry. Let’s drink when thirsty. Let’s break routines, but not make a routine of it. LET’S MOTOR.

***

Tipstack till David Stiernholm.

5 svar till “En annan resa för Volvo V40”

  1. @simplygreat skriver:

    Printannonserna har snyggt foto men vem läser copyn? Jag gör det i alla fall inte, orkar helt enkelt inte. Kan känna att ”svenskan” i texten är behaglig och lättillgänglig men berättelsen är inte speciellt intressant och faller trots allt ändå lite platt.

    Filmen är ju naturligtvis vacker, som de allra flesta reklamfilmer för bilmärken, men jag tappar produkten, knappt så jag kommer ihåg vilket märke eller modell det handlar om.

  2. Robert skriver:

    Annonsen. Visst, det går inte att skoja bort att texten är bra skriven, men vem orkar läsa den? Filmen. Om jag inte vetat det hade jag redan glömt avsändaren, för lite produkt. Varför inte bara drämma till med en hardcore säljfilm, alla bilmärken försöker pådyvla en ”skön” känsla, inte så originellt direkt. Kolla print på bilannonser, ställ dig en bit ifrån och försök gissa vilket varumärke det är…svårt, då alla ser likadana ut.

  3. Johan Karlström skriver:

    Copyn är bra, annonsen snygg, men vem orkar läsa? Väldigt kompakt text. Som läsare dras man till den större texten som inte lockar in mig i det finstilta. Filmen är vacker och ganska bilklassisk. Kommer det att säljas bilar? Förmodligen.

  4. Hurry skriver:

    Copyn i Volvoannonsen var bra, lite lik magnus Jacobssons för Papercut. Men den här var inspirerande, och fick mig faktiskt att vilja köpa en Volvo. Papercutannonsen fick mig bara att vilja sluta läsa.

    Kul att kommentarerna här menar att man inte orkar läsa den här bra texten, när alla unisont hyllar Papercuttexten, som bara är meningslös, innehållslös och totalt oinspirerande.

  5. Håkan skriver:

    Tycker aldrig att bilreklamer brukar vara bra men den här är den sämsta en som kastar upp ett mynt i luften hela tiden istället för att visa finesserna
    Att man kostar på reklamfilm som den men inte har råd att ge ut en katalog till kunderna och räknar med att man ska köpa en bil för 400´utan att få se en rejäl katalog så man ser alternativen på bilen, är en skandal

Kommentera