En annan resa för Volvo V40

Nu lanserar Volvo sin nya V40 – en bränslesnål femdörrars med panoramaglastak och digitala designinstrument. Forsman & Bodenfors använder print, webb och reklamfilm för att få dig och mig att vilja provköra (och såklart köpa) den till hösten. Här är texten i annonser och utomhusreklamen:

Arbetsgruppen
Reklambyrå: Forsman & Bodenfors
Creative director: Filip Nilsson
Copywriter: Jacob Nelson
Art director: Johan Eghammer och Mikko Timonen
Fotograf: Peter Gehrke / Adamsky

Korta reflektioner
+ Ett annorlunda grepp som väcker uppmärksamhet. Modigt att sälja körkänslan med bara ord.
+ Avslappnad ton i texten, närmast ett samtal, med uttryck som “det finns något ganska härligt med det” och “drar väldigt lite”.
– I en drömma-sig-bort-text som den här känns ordet “instrumentering” urbota tråkigt. Borde finnas ett annat ord att ta till.
– Formgivningen är ingen höjdare (tätt, tätt, tätt), bjuder knappast in läsaren (massiv vägg), och de tunga Volvo-versalerna ser nästan aggressiva ut.

Det tycker jag. Vad tycker du?

***

Här är filmen förresten (som på ett starkare sätt än texten lyckas berätta en medryckande historia). Musik: Little Notes (Ben Hartley).

***

Den här kampanjen får mig att tänka på en annons – en av de första jag skrev om (i september 2006) – för Mini Cooper. Året är 2001. Reklambyrån heter Crispin Porter + Bogusky (numera förkortat CP+B). Copywriter är Ari Merkin.

Copyn
LET’S BURN THE MAPS. Let’s get lost. Let’s turn right when we should turn left. Let’s read fewer car ads and more travel ads. Let’s not be back in ten minutes. Let’s hold out until the next rest stop. Let’s eat when hungry. Let’s drink when thirsty. Let’s break routines, but not make a routine of it. LET’S MOTOR.

***

Tipstack till David Stiernholm.