Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

McCann gör Max-annons som är för bra för inte tycka om

Under maj månad började McDonald’s att servera wraps på svenska restauranger. Nu kommer kontringen från konkurrenten Max och deras reklambyrå McCann (!) Stockholm: en Facebook-annons med budskapet om att de minsann också har ”wraps” (men framför allt Sveriges godaste hamburgare*). Texten:

På Max fortsätter vi tro på det vi alltid har gjort. Saftigt svenskt nötkött mellan nyrostade bröd och så en massa gott på. Prova gärna vår kampanjburgare Grand de Luxe Steak Burger. Och ja, du får den ”wrappad” om du vill.

Gensvaret? Ja, tjena. På fem timmar har nära 1 200 människor gillat annonsen – och 120 av dem delat den. Det händer inte varje dag.

Copyn
Sådär! Nu har vi också ”wraps”.
MAX. Sveriges godaste hamburgare. 

Arbetsgruppen
Reklambyrå: McCann Stockholm
Uppdragsgivare: Max / Anders Forssten
Kreatörer: Peter Eriksson och Markus Bjurman
Projektledare: Emma Pernald
Produktionsledare: Eva Westermark
Originalare: Daniel Köpman

* Enligt en undersökning av ISI Wissing (mars 2011) säger nästan halva befolkningen (44 procent) att Sveriges godaste hamburgare finns på MaxBurger King (20 procent) och McDonald’s (17 procent) hamnar på pallplats två och tre.

Kommentera