Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Tidsam och Fan Club uppmanar till att strunta i alltihop

Jag börjar fnissa inombords när jag ser den här annonsen. Bland de slicka klock-, vin- och fashionannonserna i Icon sticker den onekligen ut. I sin totala enkelhet är den befriande. Den känns oreklamig – i både ord och form. På Twitter och Facebook är reaktionerna dock blandade. Någon blir till och med  ”förbannad att en så torftig idé får passera”, och tycker att det är ”skämmigt för reklamyrket.” Jag håller inte med. Jag tror att vi behöver ifrågasätta formen för hur reklamens språk ska låta, våga tänka nytt och lite annorlunda. Som den här annonsen.

Bakom kampanjen står förresten Tidsam, som med sina 400 titlar är landets största tidskriftsleverantör. Deras tidningar finns hos över 8 000 återförsäljare. Deras omfattande utbud är samlat under varumärket Tidningar för dig. Reklambyrån är The Fan Club. Kolla in ytterligare tre annonser – och läs vad kampanjens copywriter Gustav Johansson har att säga:

 

Klicka på annonserna för större bild.

 

Hej Gustav Johansson, copywriter på The Fan Club. Varför gör ni och Tidsam den här kampanjen?
– Tidsam vill – under varumärket Tidningar för dig – lyfta hela magasinskategorin.

Vilken är den svåraste utmaningen i uppdraget?
– Ingen behöver köpa en tidning längre. Information och underhållning finns tillgängligt för alla hela tiden. Utmaningen här var att hitta en annan nytta. Att hitta situationerna där en tidning verkligen passar in.

De här annonserna – tycker jag – skiljer sig från många traditionella reklamtexter. De är snackiga och för en inre monolog. Och de är sällsynt pang-på. Tycker du att branschen har fastnat i en mall för hur ”säljande texter” ska vara?
– Visst kan många reklamtexter kännas som om de är skrivna efter samma mall. Å andra sidan har jag inte skrivit annonser på det här sättet tidigare. Den här gången gick jag och min kollega Markus Lindsjö tillbaka till oss själva. Vi ville fånga de där resonemangen man för med sig själv till och från. Och ja, det blev både inåtvänt och pang-på – samtidigt.

Hemingway menar att berusad är det bästa tillståndet att skriva i. Vad hade du druckit – eller rökt – när du skrev de här annonserna?
– Just de här annonserna är skrivna under inflytande av sällsynta mängder 1,3,7-Trimetylxantin.

***

Vad tycker du?

3 svar till “Tidsam och Fan Club uppmanar till att strunta i alltihop”

  1. ma.t.s. skriver:

    Strålande idé. God copy och rätt snygg typografi. MVG.

  2. Malin skriver:

    Hur skön som helst!

    Varför måste det vara pretentiöst för att vara bra? Den stackaren som skäms för dessa måste ju vara tämligen humorlös.

    Att läsa tidning är en stunds minisemester. Det är därför vi köper dem även fast informationen finns att tillgå gratis. Men en tidning har en känsla som datorn eller paddan inte har. Det är också det som lyfts fram i annonserna och jag tycker det är helt rätt.

    Vanliga människor i vardagen. Är det inte i 99,9 % av fallen de som reklamen ska tilltala? Eller är branschen ”för fin” för det?

  3. Hurry skriver:

    Lite lustigt blir det med en reklam som uppmanar att strunta i alltihopa, när reklamen i sig utstrålar att någon verkligen ANSTRÄNGT sig för att få ihop en kul, ironisk reklamtext. Som inte alls är särskilt kul.

    ”GÅ HEM!”-varianten är bra dock, eftersom den saknar en onödigt lång text, och faktiskt lever upp till reklamens budskap och andemening.

Kommentera