Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Lowe Brindfors och Erik Hamrén tackar för stolpe ut

”Det enda man kan vara riktigt säker på, när man får en ny kund, är att man en dag också kommer att förlora den”.
– Jan Cederquist, copywriter (1936-2009)

Kampen om IKEA-kontot – värt 360 miljoner reklamkronor – är över. Efter 16 år lämnar möbelvarujätten Forsman & Bodenfors (som under dessa år skapat barnsligt mycket bra reklam för IKEA), och väljer Åkestam Holst som sin reklambyrå (grattis!). Med i slutspurten fanns också Lowe Brindfors, en byrå som under 1970- och 80-talet var med om att odla IKEA-varumärket, bland annat genom sloganen ”Inte för de rika. Men för de kloka.” (som Leon Nordin sägs vara pappa till).

Nu förlorade Forsman och Brindfors alltså kampen. Och att förlora en pitch är skit. Det vet alla som någon gång deltagit i en sådan. Allt nerlagt jobb är – eller känns åtminstone – fullständigt förgäves. Det finns många sätt att hantera en sådan besvikelse. Lowe Brindfors valde att köpa en helsidesannons i Dagens Industri (3 juli 2012):

Klicka på annonsen för större annons = lättare att läsa.

I Facebook-gruppen Jag läser Please copy me var många läsare pigga på att diskutera annonsen. Flera undrade rätt och slätt varför Brindfors valt att publicera den i landets största affärstidning (eller alls). ”Meningslöst”, ”egenterapi” och ”100 % bullshit” tyckte vissa, medan andra påpekade att annonsen ”fyller sitt syfte” och att den ”viktigaste funktion nog är peppningen internt, ett tack till alla inblandade”. Själv tycker jag att annonsen är välformulerad, men ger en halvbitter eftersmak kryddad med de trötta reklambyråflosklerna. Det är inte helt lätt att förstå varför man går ut och t-a-c-k-a-r IKEA för förlusten. Men:

För branschpressen förklarar Rickard Villard,  executive creative director på Lowe Brindfors, hur annonsen blivit till:

Det här började som en intern manifestation, men det känns också bra att göra det publikt. Vi vill också att branschen ska förstå att vi är en aktör att räkna med.

***

Och nu ser ytterligare en tack-annons dagens ljus. Den här gången är det Sveriges fotbollsförbundskapten Erik Hamrén som tar till orda:

Klicka på annonsen för större annons = lättare att läsa.

Hej Johan Lind, småländsk fotoälskande copywriter på Folkspel Inhouse. Varför valde du att göra den här tack-annonsen för Hamrén?
– Jag såg Brindfors-annonsen och sedan gick jag och tänkte på den hela dagen. Den roade mig, på något sätt. Innan jag skulle gå och lägga mig i går kväll tänkte jag, nej, jag borde göra något med den. Sedan tänkte jag – vad? Hur? Sedan tänkte jag på Sveriges sorti ur EM. Sedan var det klart.

Inspirationen är ju rätt uppenbar. Vad tycker du om Brindfors tack till IKEA?
– Jag tycker att det var… poäng- och humorlöst. Vem var det riktat till – IKEA? Nej, knappast va? För en kort sekund trodde jag att enda syftet med tacket var att meddela världen (läs: reklamvärlden i Sverige) att de kom tvåa i pitchen, och inte trea. De skulle ha skojat till det! Till exempel ha tackat IKEA för att all tid som de nu kan använda till sina ANDRA kunder. Men, vad vet jag. På sitt eget lilla vis är den ju faktiskt ganska rolig.

Annars då, vad händer i sommar?
– Jag ska ha mitt livs första betalda semester. Så vad gör man? Dekar ned sig på lådvin och grillar? Japp, så får det bli.

***

BONUS. I juni 2007 publicerade jag min intervju med Göran Åkestam, copywriter och vd på Åkestam Holst. Här är ett intressant utdrag:

Finns det någon uppdragsgivare, som du ännu inte har jobbat med, men önskar att du fick arbeta med?
– Ja, det gör det förstås. På Hall & Cederquist arbetade vi ett tag med IKEA, men det vore spännande att arbeta mer med det företaget. Jag gillar vad de står för och vad de har uträttat. Samtidigt känns det lite banalt att svara IKEA. De har ju redan gjort så mycket bra reklam.

Vad tycker du?

3 svar till “Lowe Brindfors och Erik Hamrén tackar för stolpe ut”

  1. Kim skriver:

    Jag vet inte om jag kan instämma mer i Johan Linds tankar. Humor- och poänglöst beskriver Brindfors brev ganska bra. Men samtidigt är ju också ganska komiskt. Tragikomiskt alltså.

  2. Malin skriver:

    Lowe Brindfors har inte samma glans som förr, man undrar om de fortfarande verkligen är med i matchen. På riktigt. Med den här annonsen visar de att de är det. Branschen är inte målgruppen (förutom sina egna anställda samt potentiella anställda). Ikea är definitivt inte målgruppen. Självklart är målgruppen alla andra beslutsfattare som läser DI och funderar på reklambyråer. Så mycket snack som det är kring Brindfors just nu, har det inte varit på länge!

  3. A skriver:

    Det är ju i och för sig en klassisk idé. Det har gjorts förr, och även härmats i Mad Men… vilket är hyfsat välkänt. Däri ligger väl eventuellt humorn (om nu allt ska vara roligt). Sen så håller Brindfors på att bygga om lite, ny CD och ny VD. De vill väl visa att det händer grejer där (och att nån skulle behöva fundera på vem måglruppen är känns märkligt. Självklart är det tänkt som en varumärkesbyggande annons). Men med det sagt; trött text. Ska man plagiera en gammal idé måste man göra det med finess (i alla fall om syftet är att visa hur bra byrå man är).. Citatet är otroligt urtvättat idag, så det känns irrelevant att/om Brindfors på sin tid var först med att koppla ihop affär och kreativitet. Deras nya CD drog samma citat i en intervju, det betyder kanske massor för honom personligen. För mig blir det bara: ”Ehm…”

Kommentera