De bästa böckerna om branding
A brand is a person’s gut feeling about a product, service, or company. It’s not what you say it is. It’s what THEY say it is.
– Marty Neumeier
Jag fick ett mejl, en fråga från en läsare som undrade: har du tips på bra böcker om branding/ varumärkesbyggande/
Och det har jag (trots att just varumärken inte är min paradgren). Jag har det senaste decenniet intresserat mig för varumärken, och har läst flertalet kurser och skrivit dubbla högskoleuppsatser på temat. Det var det mycket Kotler, Aaker, Ries och Trout då, minns jag. Det var tung akademisk gubbfest (och det verkar det fortfarande vara i den här världen). Mitt snabba svar är ett försök att hitta något mer lättsmält introduktionsläsning:
Mitt svar: Allt du behöver veta om varumärken (Anders Amnéus, 2011) är en utmärkt introduktion. Branding enligt Forrest Gump (Per Öhlin, 2006) är mer filosofisk, medan hans Fame to claim (2012) är mer handfast. Mer teoretisk är Varumärkesstrategi (Frans Melin, 1999). Jag rekommenderar också Identitet (Lena Holger, Ingalill Holmberg, 2002).
Självklart finns det fler läsvärda böcker om varumärken. Därför passar jag frågan vidare till alla som är med i Facebook-gruppen Jag läser Please copy me. Här är deras boktips i urval:
Tom Eriksen, creative director på Publicis Singapore, rekommenderar den som vill ha kul att läsa The Brand Gap eller ZAG av Marty Neumeier. Eller att ge sig i kast med Positioning, skriven av positioneringens fader Al Reis (som Tom menar är “jävligt rakt på sak”).
Mats Rönne, Planning Director/Senior Advisor på PlannerFed, tipsar om Eating the big fish av Adam Morgan och Disruption av Jean-Marie Dru.
Eric Lindesvärd, copywriter på ELM AB, tycker att du borde börja med det han kallar “modersmjölken i de sammanhangen”: Michael Porter – Konkurrensstrategi, David Aaker – Managing Brand Equity, och Philip Kotler – Marketing Management. Om du vill hålla dig up-to-date med svensk forskning på området rekommenderar han Lund Brand Management Group, där forskarna Bondesson och Anselmsson håller på med spännande grejer.
Fler tips: Tio sanningar er marknadsavdelning mörkar (Tomas Conradi), Varumärken i offentlig tjänst (Ulf Dahlqvist och Frans Melin) och Webbstrategiboken (Anders Tufvesson).
Har du ännu fler tips?
***
BONUS. Har du undrat över skillnaden mellan marknadsföring, PR, reklam och varumärkesbyggande? Här är svaret enligt Marty Neumeier, hämtat ur hans bok Zag: