Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Fatta din uppdragsgivare (eller säg upp dig)

Det största hotet mot den här branschen är – förutom alla möten som hindrar en från att tänka klart en enda tanke – när våra kunder låter sin internpolitik sätta agendan för vad som ska nå ut till målgruppen. Det är alldeles för vanligt, och förstör mycket av det som skulle kunna ha blivit riktigt bra reklam.
– Niclas Carlsson, kreatör och manusförfattare 

Den reklamskapare som aldrig någonsin har beklagat sig ens det minsta över sin uppdragsgivare, den reklamskaparen finns inte. När din alldeles briljanta 360-graders-kampanj – som GARANTERAT skulle ha skördat reklampriser så det stod härliga till – har fått nej, tyvärr, nej, då ligger det nära till hands att slita sig hår och förbanna den hand som föder dig. Och egentligen känns det ofrånkomligt; i en bransch där personliga relationer är urviktiga, där idéerna är lika sköra som hen (!) som kläckte dem – och där våra tankar måste resultera i att kunden tjänar mer pengar, i en sådan bransch är det inte konstigt att det då och då skaver och uttalas svordomar. I en sådan bransch är det inte förvånande att vi kreatörer ibland önskar att branschen vore kundbefriad.

Vissa får nog, och ser till att göra någonting åt saken. Det kan handla om att byta reklambyrå, bli frilansare, eller – som Lotta Lundgren – hoppa av hela karusellen. I Sälj det med ord – konsten att skriva reklam förklarar hon:

Jag jobbar inte längre på reklambyrå och jag arbetar inte längre med andra företags reklam. Det jag i femton år gav till andra, min röst, min fantasi, ger jag till mig själv. Jag är produkten. Jag är varumärket. Jag står för budskapen jag sänder. Och jag sätter mina mål och bestämmer vägen dit själv, utan att behöva sitta och lisma för ängsliga kunder som vill att mina idéer ska kunna förklaras och motiveras i det oändliga.

Det där om att lisma för ängsliga kunder kan många av oss relatera till. Men att knuta näven i fickan och undertryckt väsa över sina uppdragsgivares uppenbara brist på mod, nytänkande och förståelse för den kreativa processen, det är lika tröstlöst som hopplöst icke-konstruktivt. Det gör ingen glad, och det förändrar faktiskt ingenting till det bättre. Det enda det visar att någonting är fel (och tänk, felet behöver inte vara kunden).

Utan att sitta in på hela lösningen tror jag att det (måste) finnas ett sätt att komma på godare fot med folket som ger dig jobben. Som mycket annat handlar det om inställning, att fatta att ingen vill krossa dina idéer, ingen vill sätta käppar i dina hjul. Det handlar också om att förstå. Förstå hur människan på andra sidan bordet tänker, känner och reagerar. Det betyder inte att du måste hålla med, bara försöka förstå. Och det handlar om att kommunicera. Om du tycker att din uppdragsgivare inget fattar, är ängslig eller totalt okreativ: säg det till dem då (eller förklara igen hur du menar). Eller byt kund, säg upp dig, börja jobba med mindre kunder. Eller gör som Magnus Jakobsson, copywriter på DDB Stockholm, uppmanar till i Sälj det med ord: se det som en sjuhelvetes utmaning.

Att bli bra i den här branschen handlar mycket om att våga ta risker och göra misstag. (…) Om du lyckas använda erfarenheten på rätt sätt kommer den att göra dig bättre. Därför: ta de yttersta riskerna, ge dig på de svåraste uppdragen och ta dig an de mest krångliga kunderna.

Våra uppdragsgivare kommer aldrig att bli bättre uppdragsgivare om vi inte talar om för dem att de borde bli bättre (och förklarar hur de kan bli det). Det minst konstruktiva är att fortsätta som du gör, och klaga klaga klaga. Stopp med det nu.

Vad tänker du?



2 svar till “Fatta din uppdragsgivare (eller säg upp dig)”

  1. Johan skriver:

    Jag tänker att det måste kännas liknande för all entreprenad. Speciellt inom bygg, tänk vad mycket som ska tas hänsyn till under ett projekt. För att inte tala om design/funktionalitet!

    Är på din sida här, samtidigt tror jag att försöka göra som Lotta Lundgren är få förunnat. Det tog henne säkerligen alla de där 15 åren för att samla erfarenhet, kontakter, modet och den ekonomiska förutsättningen att kunna leva vid sitt varumärke.

    Anser att all media fortfarande är en konstform till stor del, svårigheten kanske ligger i att övertyga om att det man gör är snyggt.

  2. Patrik Ekstrand skriver:

    Det största hotet mot vår bransch är väl snarare att vi alltid tror att det är uppdragsgivarna det är fel på. Förklara bättre och fokusera på uppdragsgivarens kunder istället för på vilka priser du vill vinna.

Kommentera