Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

NK-annonsen som gör sitt jobb

Jag läser DN. Det är helg. Jag bläddrar, skummar – och får syn på en liten grön annons. Eller det är snarare den som får syn på mig; den liksom hoppar upp ur tidningen. Upp och shoppa, säger den. Nu öppnar NK Stockholm redan kl. 11.00 på söndagar. Välkommen.

Sedan bläddrar jag vidare, och den där annonsen återgår till sitt. Den har gjort sitt jobb. Jag har lagt märke till den, och den har fått mig att på nolltid fatta grejen. Jämfört med många andra annonser i samma tidning har den till och med gjort ett utmärkt jobb. Okej okej att det vore dumt att hoppas på en guldäggsnominering för den här. Så omvälvande är den liksom inte. Men den är – i sin enkelhet och tydlighet – ett stycke god copywriting.

Arbetsgruppen
Reklambyrå: Garbergs
Copywriter: Ermes Klempetsanis, Johanna Reis
Art director: Johan Wilde, Elise Björner

Vad tycker du?

***

När vi ändå snackar NK och kommunikation måste jag säga att det är trist att de har skrotat sitt finurliga rea-ord REALISATIONK. Å andra sidan är deras nya grafiska rea-kommunikation smakfullt smart snarare än kalasigt krängig. Reklambyrån är som sagt Garbergs.



2 svar till “NK-annonsen som gör sitt jobb”

  1. Ermes Klempetsanis skriver:

    Anställ Ermes, Ermes är arbetslös.

    (Tack för berömmet!)

  2. Erik skriver:

    Bra och rakt på. Notera dock…

    1. Skillnaden mellan denna annons och en annons för ÖB är den grafiska designen. Skämtet var alltså billigt.

    2. Ännu en gång visar det sig att göteborgsvitsar är den viktigaste kunskapen för en copy.

Kommentera