Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Följer ett nytt spår

Jag har jobbat som copywriter i tio år nu. Det är världens bästa jobb för mig, och jag kan inte tänka mig att göra någonting roligare hela dagarna. Men jag har kommit fram till att jag vill utvecklas, vill vidare, inom reklamskrivandet, förstår det mer och bättre.

Jag umgås med tanken att skriva ytterligare en bok om skrivande. Eller kanske två. Jag är inte säker på att det jag vill dyka djupa ner i ryms inom samma bok, så kanske blir det två. Vi får se.

Det låter kanske platt och givet, men jag vill förstå det digitala skrivandet på riktigt, på allvar fatta hur jag (och du) kan och bör formulera orden för webbplatser, för sociala medier, för appar. Jag har känslan att jag bara sitter på hälften av kunskaperna och sanningarna (max!). Det finns mycket mer – den andra hälften, om inte mer – att veta och ta reda på, det är min bergfasta övertygelse. Så jag tänker göra vad jag kan för att förstå och ge ordentligt grepp om de utmaningar som en copywriter 2017 måste ta sig an.

Allt jag lär mig och kommer över tänker jag samla i en bok (eller två, men det har jag redan nämnt). Eller kanske blir det ett häfte. Jag kommer gudsomhaver att paketera det på ett sätt eller annat. Låt säga att det blir någon gång under 2018, förmodligen framåt hösten, mest troligt i oktober eller november.

Jag tänker blogga här om mina framsteg, snedsteg och spaningar. Du får gärna följa med. Och du får ännu hellre göra inspel, peka mig i nya och rätta riktningar, och ge mig din syn på saken. Gör det, bara gör det.

Den här listan kommer garanterat att bli längre innan den blir kortare, men det jag nu vet (läs: tror mig veta) att jag vill förstå mer om och på riktigt är:

  • SEO (denna heliga graal) – hur skriver man för Google, men ändå för en läsare, men också för Google?
  • ”Att skriva för webben” – jag sätter det inom kaninöron eftersom det är ett uttryck så uttjatat och ändå tomt att jag baxnar
  • UX-writer – hett värre; Spotify söker en, Google också, Apple gör det också, och Youtube likaså
  • Konvertering (det finns visst något som heter CRO …) Här är John Ekman en förebild.

Jag stannar där för nu, men fortsätter framåt i tankarna.



6 svar till “Följer ett nytt spår”

  1. Viktor Bijlenga skriver:

    Jag blev oerhört glad och överraskad när jag möttes av ett inlägg i min rss-läsare (ja, jag använder fortfarande rss varje dag). Jag är med på resan och läser och lyssnar. Om jag känner att jag kan bidra så lämnar jag gärna en kommentar eller två. Kul och tack för att du skriver, igen.

    • Please copy me skriver:

      Hej Viktor! Så glad jag blir för din mycket uppmuntrande kommentar. Kul att du hittat inlägget och vill vara med på resan! Det känns kul att skriva här igen. Nu kör vi.

  2. Louise Stigell skriver:

    Hittade precis till din blogg igen efter några års avbrott. Din bok Sälj det med ord är min bibel och jag prenumererade på ditt analoga brev back in the day… =)

    Blir jättepeppad att följa dina reflektioner kring den digitala kommunikationen, då det är min nisch och specialtet. Ser fram emot ett givande inspirationsutbyte.
    (Och väntar ivrigt på boken/häftet/paketeringen!)

    • Please copy me skriver:

      Hej Louise! Så kul att du hittat (tillbaka) till bloggen, och blir peppad. Också jag har ju haft några års paus från själva bloggandet, och känner nu att det är tid att ta upp det på nytt och då fokusera på det digitala skrivandet och den nya rollen/verkligheten för oss copywriters. Vad det blir av det helt är ännu helt öppet.

      Och världen är liten; via Influencers of Sweden hittade jag häromdagen in på din Oh So Sensitive. Jag har också börjat ta del av din skrivskola där – utmärkt! Jag kommer att göra den här resan i liten skala och inte inför vidöppen ridå, och jag skulle verkligen vilja att du är en av dem som är med och bidrar med reflektioner, inspiration och inspel. Välkommen ombord!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *